Znáte to, snažíte se vypadat chytře před kamarády/ rodinou/ přítelkyní, a tak se v galerii rozplýváte nad genialitou Leonarda da Vinciho a jeho tajemné Mony Lisy. Vezmete si na paškál obraz Červená vinice a snažíte se osvětlit, co se tenkrát snažil van Gogh doopravdy zachytit a co se mu při tom honilo hlavou, i když o umění nevíte ani ň. No a do podobné šlamastiky jsem se nyní dostal i já, když jsem se zcela dobrovolně rozhodl zrecenzovat titul Okami.
Ať už věříte v boha, či nikoliv, zcela jistě existuje. V Japonsku jich žije hned několik. Netřeba chodit nikterak daleko: autoři dnes recenzovaného díla - herní studio Clover - vystoupali během pouhých pár let až na pomyslný piedestal tvůrců herní zábavy, jenže ani to nestačilo k úspěchu. A to přesto, že do svých děl dávali kus svého srdce. Určitě již tušili, že jejich poslední vydechnutí se nevyhnutelně blíží, a tak do Okami vložili celou svou duši. Samozřejmě ne všem se podaří jejich poselství porozumět, ale ti, jimž se poštěstí, zažijí nirvánu blaženosti.
Vlčí epos
Okami by se dala nazvat odlehčeným japonským RPG, kde na statistiky a vylepšování není kladen až tak velký důraz, s mixem adventury. Vžijete se do role Bohyně slunce, Amaterasu, jež se reinkarnovala do sněhobílé vlčice, aby chránila svět prastarého Japonska před démony a především osmihlavým drakem Orochim. Ten se zjevuje každých sto let, aby si vybral z řady mladých nevinných pan, z nichž jedna musí být bezpodmíněčně obětována. Ale statečný válečník Nagi z vesnice Kamiki se rozhodne stvůře čelit a zachránit tak nebohou Nami před jistou smrtí. Pomocnou rukou se mu stane vlčice Shiranui, s jejíž pomocí nakonec bestii porazí. Shiranui bohužel zaplatí nejvyšší daň - to když se během bitvy rozhodne obětovat svůj život a zachránit tím jeden lidský, ten Nagiův, jenž se ocitne v nebezpečí. Na důkaz díků je oběma hrdninům vystavěn na čestném místě památník.
Zanedlouho uplyne od oné události celým sto let. Orochi opět ožívá, a proto se vrací i naše chlupatá hrdinka, aby chránila obyvatele světa jménem Nippon, jejž sžírá temnota. Jako každoročně se lidé chystají za úplňku oslavit festival na počest dvěma válečníkům a jejich hrdinského činu. Toho dne se ale zároveň rozhodne o další oběti...
Jakožto bohyně s nadpřirozenými schopnostmi čelíte nástrahám a nebezpečím, která číhají na každém kroku. Démoni vylézají ze samotného pekla, aby terorizovali (většinou) bezbranné obyvatele, a vaším úkolem bude učinit tomu přítrž a zajistit Nipponu, pokud možno, jednou pro vždy klid a mír. Na všechno si musíte vystačit sami.... tedy ne tak docela - hned na začátku dobrodružství potkáte drobného tvorečka jménem Issun. Issun je zvláštní stvoření. Přestože neměří víc než 2 centimetry, neostýchá se o sobě tvrdit, že ví všechno nejlíp, poněvadž poznal celý svět. Nazývá se cestujícím umělcem a imponuje mu, když jej tak někdo oslovuje (naopak naprosto nesnáší, když se mu říká brouk, prcek atp.). Jeho dlouhé monology se mohou jevit nudně, vždyť i samotná Ammy (jak naši bohyni s radostí nazývá) při mnohých z nich usíná, ovšem jeho rady nesčetněkrát oceníte a následně i doceníte.
Když už jsme u upovídaného pomocníka, musím se zmínit o neotřelém dabingu. Za celou dobu hraní totiž neuslyšíte ani slovo. Abyste mě nepochopili špatně, dobrodružství je napěchované monology i dialogy až k prasknutí, ale jazyku, jakým mezi sebou postavy promlouvají, neporozumí nikdo z vás. Směsice mrmládní a žvatlání má ovšem své nezaměnitelné kouzlo a titulu jen a jen dodává na autentičnosti. Na často nespisovnou a slangovou mluvu si budete možná chvilku zvykat, avšak uvidíte, že si tento netradiční způsob "mluveného" projevu zamilujete.
Možná vás zaráží, že zatím čtete samou omáčku, a o samotném titulu nevíte naprosto nic. Jenže odhalit kouzlo Okami není vůbec snadný úkol. Problém nastane ve chvíli, kdy bych se pokusil sepsat možnosti hry. Okami obsahuje desítky (!) zajímavých aktivit, které není možno vypsat, už z důvodu, že nikoho by nebavilo číst pouhý pětistránkový výčet. Jenže všechny tyto drobnosti a detaily mají ve světě Okami své nezpochybnitelné místo, nic nepřebývá, všechno krásně zapadá do samotné atmosféry hry.
Kouzlo Kaligrafie
Nechápu, jak jsem mohl promarnit tolik času, aniž bych se zmínil o grafickém zpracování. Pokud jste o titulu nikdy neslyšeli, při prvním spuštění vám dozajista spadne čelist údivem, některým možná zděšením, co má tohle znamenat. Ať už jste ten či onen případ, nenechte se zmást. Okami je naprosto seriózní titul a divili byste se, kolik "tvrďáckých" her by zahanbyla (dle mého každou, ale to není podstatné). Vše probíhá plně v souladu s japonskými zvyklostmi v malování, takže čekejte olejové barvy, zvýrazněné linie a další tradiční prvky. Nemá cenu se snažit výtvarný styl popsat, první názor si uděláte z okolním screenshotů, ale věřte, že vidět všechnu tu nádheru naživo, je zážitek naprosto odlišný.
Spektakulární výbuchy, megalomanské ohňostroje, oslňující východy a ospalé západy slunce, to všechno tu najdete (mimo jiné). Zpracování zabíhá do puntičkářství, každému, každičkému detailu se tvůrci věnovali. Nelze se proto divit, že nad vývojem strávili několik let svého života.
Skvěle si vedou rovněž zvuky a hudba, která výborně dokresluje celkovou atmosféru. Orchestrální soundtrack, tolik typický pro jRPG, byste tu hledali marně. Ostatně jeho zařazění do titulu, jakým je Okami, by bylo doslova nemístné. Místo toho přispěchaly typické místní nástroje, aby zahrály svou vlastní velkolepou symfonii. Během klidného putování přírodou si vyposlechnete krásné
relaxující písně, aby je vzápětí vystřídaly daleko
ráznější a dramatičtější melodie, když jste v přímé konfrontaci s nepřítelem.
Českého fanouška může mrzet fakt, že tento geniální několikahodinový soundtrack se neprodává i v našich končinách, vyšel totiž exkluzivně pro japonský trh. Proto je jeho zpřístupnění po zdárném absolvování hry velmi sladkou odměnou.
Umění boje
Být bohem má své neoddiskutovatelné výhody. Tou největší je bezpochyby Nebeský štětec. V průběhu vaší pouti si totiž osvojíte několik dávno ztracených technik malby. Stiskem jediného tlačítka zastavíte čas, aby se na obrazovce mohlo rozprostřít obří pergamenové plátno, čekající jen a jen na vaše tahy. Kruh na obloze vykouzlí slunce, půlkruh naopak měsíc. Někdy je určitá denní doba nezbytně nutná k dalšímu postupu, a vy tak díky malbě nemusíte čekat, až se Slunce, nebo naopak Měsíc sami uráčí ukázat. Štětec využijete při toulkách krajinou, kdy si díky zabarvení prázdné plochy opravíte zbořený most (na místech k tomu určených), napustíte vodu do prázdného korita a necháte přírodu kvést a tak dále.
Své uplatnění ale najde i v boji - rovná čára skrz protivníka jej rozpůlí vedví, kruh protnutý čarou vyrobí bombu, a není nic snazšího, než protáhnout tah od země nahoru, a tak se za pomoci nově vzrostlého stromu efektně vyhnout soupeřovo přicházejícímu útoku.
Nebeský štětec je jednou z věcí, díky nimž se z Okami stává takřka dokonalé dílo, a zároveň jedna z nejgeniálnějších pomůcek v historii videoher.
Technik se štětcem hra nabízí celkem 13, a pokud budete svědomití, může se vám podařit nalézt ještě několik bonusových (větrná smršť, ohnivá koule), což rozhodně stojí za pár hodin navíc ve společnosti sympatické Amaterasu a upovídaného Issuna. Beztak si musíte na Okami rezervovat pěkných pár volných chvil, jelikož herní doba se pohybuje kolem 40 hodin (to když si opravdu pospíšíte), stejně tak vám může ukousnout 80 hodin života i více (pokud prolezete Nippon skrz naskrz a pokusíte se splnit stovky vedlejších úkolů a najít skryté předměty)!
Zastavme se ještě na chvíli u soubojů. Všechny se odehrávají v uzavřené aréně, v níž svedete bitvu proti několika desítkám druhů nepřátel. Na každého je třeba uplatnit mírně odlišnou taktiku, ale nebojte se, že byste si zavařili mozek. Čím rychleji a snadněji (tedy bez ztrát na životech) si se soupeřem poradíte, tím vyšší odměna na vás čeká. Kromě soubojů s bossy a předskriptovanými příšerami jsou ostatní boje nepovinné, avšak výhry jsou tím nejjednodušším a nejrychlejším zdrojem příjmů.
Za peníze si můžete koupit různá vylepšení útoků, která vás zvýhodní, nebo se třeba naučit nové pohyby u mistra Onigiri-Senseie. Je toho prostě spousta.
Výsledek se má tak, že Okami je jednou z nejzábavnějších a nejhezčích her, jaké kdy spatřily světlo světa, a žádný správný hráč by si ji neměl nechat utéct. Ať už o koupi z jakéhokoli důvodu neuvažujete - například nemáte PS2 a ani dostatek financí - našel jsem řešení: prodejte svou ledvinu - dá se žít i s jednou, jenom si to, proboha živého, zahrajte!
+
grafické zpracování
Nebeský štětec a nápady s ním spojené
Issun a jeho moudrosti
vynikající hratelnost
nápaditý příběh
dlouhá herní doba...
-
...která ale může být někomu na obtíž
9,8