No...já mám rád kombinované postavy...třeba takovej battle-mage schopný mlátit i kouzlit, sice ani v jenom není úplný expert, alespoň však se ochrání v případě střetů tělo na tělo. Jinak většinou v JRPG hrách uplatňuji filozofii, že i ten největší kostilam by měl umět pár kouzlíček. Sice ne ta destruktivní ani healing, ale spíše buffy a supporty. Vyplývá to z faktu, že třeba ve
Final Fantasy máte támhle 6 - 12člennou partu, ale bojovat mohou naráz jen tři postavy. Ano,
FF X a
XII umožňují switch postav během boje, ovšem pořád je operativnější, kdyby i ten největší buchart měl v zásobě pár buffovacích kouzel (hlavně v
FF XII, v
X to tolik nevadí, protože ta hra má tahový battle systém). White Mage má obykle starosti s healováním spojenců/léčením statusů/statusákováním protivníků, Black Mage zase pálí/smaží/mrazí/griluje enemy. Takže onen bouchač si třeba nahodí Protect a Shell (zvýšení fyzické, resp. magické obrany) a jde se řezat. O ostatní buffy (Haste - zrychlení, Regen, Bubble - Max. HPx2) se postají ostatní. Takže v otázce magie se spíše orientuju na hry s partou. Ono nechat to všechno na jednom mágovi není dobrý nápad. Jestli to systém vývoje postav dovoluje, i mlátič by měl něco málo umět (spíše ty supporty, na healy a attack kouzla má malou M. POWER). V souvislosti s využitím magie absolutně nesnáším AD&D pravidla
Možnost seslat za bitvu támhle jen dvě kouzla (pak je nutný odpočinek) je tristní...když si mág tuhle kvótu vymlátí na fireballech a pak jsou potřeba kupříkladu healy...no prostě bummer
Zlaté hry, které na tomhle IMHO pro počítačové RPG příliš složitém paskvilu nejsou postavené (
Gothic,
Fallout,
Zaklínač, cokoliv od Japonců)
Samozřejmě, můj názor je ovlivněn masivním hraním JRPG, která fungují poněkud jinak než jejich západní protějšci. Ale myslím, že magie je v řadě JRPG vyřešena daleko lépe než ve hrách postavených na AD&D. Tam by totiž kvůli výše zmíněnému omezení neprošlo ani buffování (dočasné přilepšování postavám pomocí podpůrných kouzel), které v takovém
Final Fantasy VIII či
XII DOKÁŽE ZACHRÁNIT ŽIVOT!!
Zato paklíč moc nepoužívám. Kradu spíše jen ve
Final Fantasy XII, protože tam je kradení lootu z potvor jediná rozumná cesta k penězům (poslečně se sbíráním dropu z poražených bestií), navíc krádež určitého lootu je podmínkou k opatření si nějaké té ultimátní zbraně. A nebo odemykám zamčené truhly v
Gothicovi, to jo. Ale jinak moc nekradu...