od David Sláma 17. 6. 2011 00:22
Rift: Vykradené WoW a několik dalších MMORPG. Aktuálně se těší na prodaný miliontý kus, takže tam může být aktivních tak 600 až 800 tisíc lidí, odhaduji.
Má to povedenou grafiku, výborný interface, dobrou hudbu a ozvučení. Souboje jsou trošku pomalejší než ve WoW, obtížnostně srovnatelné. Rifty a invaze jsou dobré - víceméně náhodně se objevují rifty a z nich pak pobíhají po mapě potvory, občas si člověk musí vymlátit tzv. foothold od potvor, aby mohl vůbec odevzdat quest. Díky tomu ta hra není tak statická, jako MMORPG bývají.
Povolání jsou jen čtyři, ale díky soulům je spousta specifických kombinací v rámci daného povolání - navíc se dají role snadno přehazovat a není problém si vydělat na tři, čtyři sloty pro specy.
Talentové stromy jsou bohaté, nicméně obsahují věci, které z WoW naštěstí už vyhodili (5bodový talent, aby měl člověk o 5 % vyšší něco apod.). Ale na každém levelu postava dostane jeden nebo dva talentové body, takže se hráč v buildu může vyřádit.
Moc se mi ale nelíbí zpracování skillů, jsou takové málo zapamatovatelné, málo specifické - něčím opravdu zajímavých je několik soulů (bard, archon, chloromancer, justicar), zbytek je takový generický, i když pár dobrých nápadů se najde a po chvilce zkoušení si hráč najde něco, co si oblíbí.
Transport a obecně pohyb je ve srovnání s WoW mnohem komplikovaněší. Teleportační místo je jen jedno na každé, docela velké lokaci, pohyb po vlastních je zdlouhavý a s ohledem na větší hustotu potvor nebezpečnější (navíc potvory snadno postavu sestřelí z mounta). Naopak jednoznačně povedené je craftování - vyrábí se užitečné věci a interface je k tomu hodně user-friendly.
Zkoušel jsem různá povolání a souly, clerica mám na tuším 41. úrovni, a to jsem s ním dělal castera, melee dps, healera i tanka (aktuálně mám druid/shaman build na levelování, sentinel/purifier na heal a justicara na tankování). Dělal jsem questy (cool), zkoušel dungeony (klasika), blbnul s riftami a invazemi (novinka, takže baví), PvP jsem nezkoušel. Je to takové napůl WoW, napůl neWoW, rozhodně tomu chybí větší hráčská základna, naopak komunita je vcelku příjemná. Za zkoušku stojí - když ne nic, tak jako povedené singleplayer RPG.
Klidně odpovím na případné dotazy.
David Sláma, editor časopisu Computer
Failure is not an option. | Ignorantia iuris non presumitur nec toleratur.