Nakonec za úpadek singleplayerových titulů si můžou i vývojáři her sami. Vývoj "umělé inteligence" snad nejvíc stagnuje tam, kde by měla být nejvíce patrná, tedy v počítačových hrách
Dnes se těžce investuje do AI v různách domácích asistentech, v překladačích, v mobilech, ale ve hrách proti nám stojí nascriptovaní boti s předem nadefinovaným přímočarým jednáním, které si při nastavení vyšší obtížnosti musí pomáhat i drobnými "podvůdky", když mu je člověk dobrým soupeřem. Ale skutečná "umělá inteligence" by měla být schopná učit se ze svých chyb a z konkrétní strategie živého soupeře, reagovat na vnější podněty, činit samostatná rozhodnutí a co nejvíce při tom vzbuzovat dojem, že se jedná o živou bytost, chovající se adekvátně k dané situaci. Takové hry ale aby člověk pohledal
Markantní to je třeba v leteckých simulátorech jako IL-2 Šturmovik, nebo Rise of Flight, kdy si člověk odlítá kampaně na nejvyšší obtížnost, masakruje AIčka s prstem v nose, myslí si jaké není letecké eso, tak se s maximálním sebevědomím přihlásí na multiplayer a živí soupeři ho vymanévrují do takových situací, že mu přijde, jako by doteď vůbec nevěděl, o čem letecké souboje vlastně jsou. Nebo strategické hry - očividně není problém naprogramovat protivníka, který soupeře porazí s co nejmenším počtem tahů při co nejlepší efektivitě (nejmenších vlastních ztrátách), takové rozpracovanější šachy. Ale to přece není podstata zábavné strategické hry, člověk by při hraní měl mít pocit, že protivníkovy jednotky ovládají lidé, aby mohl využít chyb lidského uvažování, měl by vidět jak protivník dynamicky mění svoji taktiku adekvátně k taktice vaší, ale drtivá většina dnešních singleplayerových her zkrátka opravdovou "umělou inteligenci" postrádají, stále lehce poznáte, jestli proti vám hraje člověk, nebo strojová mysl. Kdo má možnost srovnání, může ho z toho důvodu singleplayer omrzet, protože daleko napínavější a zábavnější letecké souboje člověk zažije v multiplayeru, zábavnější a zajímavější bitvy ve strategiích člověk zažije v multiplayeru a i v těch střílečkách je záživnější hra v kooperujícím (třeba i jen random) živém týmu proti živým soupeřům, než proti botům... Nějaké články jsem poslední dobou v internetových denících o plánech zapojit umělou inteligenci v připravovaných nových hrách četl, tak třeba se začne blýskat na lepší časy a ve hrách přestanou vývojáři klást důraz pouze na grafické pozlátko, kdo ví