Maykeesek píše:Co se týče obou person, tak Miyamoto je samozřejmě osoba, jejíž zásluhy jsou nenapadnutelné, ale zároveň jsou viditelné na první pohled. To je tvorba softwaru, respektive ikon firmy (Donkey Kong, Mario...).
Na druhou stranu Gunpei Yokoi, byl spíš inženýr. A to skvělý - Game&Watch, Gameboy a nebo nechvalně proslulý Virtual Boy. Co je ale spíše skryté je to, že to byl skvělý manažer. Jeden z těch východních manažerů, díky kterým dnes asijské firmy valcují světové trhy. Přinesl do firmy způsob myšlení, který stál přímo za vznikem zmíněných konzolí a na kterém Nintendo staví dodnes. Nemá cenu příliš zacházet do detailů, ale jak bylo poznamenáno na mnoho herních blozích, Nintendo obnovuje stále dokola staré myšlenky v novém kabátě. (viz. Power Glove - Wii, Game&Watch - NDS).
Právě tento způsob myšlení - lateral thinking - stojí za odlišením Nintenda od amerického Microsoftu, ale i domácího Sony. To jest to, co se tu omílá v mnoha diskuzích, kde se srovnává Nintendo se Sony a Microsoftem, akorát to lidé nedokáží specifikovat takto jedním slovem.
S tím bych navázal i další myšlenku, že Wii je jiné než XBOX 360 a PS3, protože je zaměřeno na jiné spotřebitele. To je samozřejmě pravda, ale Wii je jiné i z důvodu odlišné filosofie vedení. Otázkou pak je, zda je dřív marketing nebo podniková kultura.
A abych se zase vrátil ke Gunpei Yokoi, domnívám se, že vše zde výše popsané, je z velké míry právě jeho zásluhou. 16 let po jeho odchodu a 15 let po jeho smrti Nintendo stále následuje jeho filosofii.
Myslím, že něco podobného se bude dít i v Applu následující dekády, kam Jobs (sic osobnost mediálně známější) nepřinesl jen v pár nápadů, ale způsob uvažování, který se po jeho smrti neztratí...
A snad nakonec jako bonbónek, Gunpei Yokoi byl jedním z prvních inženýrů Nintenda, který se vrhnul na elektroniku a vytvářel pro společnost pro tyto výrobky. Kdo ví, zda a jakým způsobem by si Nintendo našlo cestu k videohernímu průmyslu, kdyby se neobjevil na scéně tento muž.
.tomu o čem tu mluvíš se říká "laterální myšlení" - jednoduše řečeno to znamená, že výsledný úspěch toho kterého produktu je podmíněn schopností nejefektivněji pochopit stávající šablony, možnosti a maximálně z nich vytěžit a oprostit se od nich.
Tento model je obsažen prakticky ve všech úspěšných (původních) japonských firmách (
SONY nevyjímaje)
Pokud se budeme držet video herního průmyslu, tak takovéto myšlení například chybělo u zrodu konkurenčních
Sega Game Gear a
Atari Lynx, kde si právě zmíněný
Gunpei Yokoi (s plnou podporou a důvěrou vizionáře a odvážného ředitele tehdejšího
Nintenda Hiroshi Yamauchiho a jeho druhého hlasu
Hiroshi Imanishiho) nepřál barevný display pro jeho
Game Boy, pro vysokou energetickou náročnost. Zdánlivý krok zpět byla čirá prozíravost. Technologie vysokokapacitních baterií v miniaturizaci prakticky neexistovala a tak to byla právě malá výdrž baterií, co pohřbila tyto dva revoluční(!) stroje.
Je k podivu, jak tento filozofický směr (který se nezrodil v Japanu) rychle a umě zapracovali naprosto mimo rámec jeho vzniku.
A jak to tedy je s Gunpeiem a Shi-gurem? Na samém počátku stálo několik lidí
Gunpei Yokoi jako protřelí inženýr,
Shigeru Miyamoto jako nadějný Art Designer,
Masayuki Uemura další inženýr pomáhal řešit mnohá technická úskalí (původně zaměstnanec Sharp),
Genyo Takeda, který spoluvytvářel software pro vniklá zařízení a hlavně..
Hiroshi Imanishi. Tato osobnost, přiměla prezidenta
Hiroshi Yamauchi k tomu, aby se Nintendo ubíralo směrem k videohraní a domácí zábavě. Vzniklo oddělení s názvem Games, které
Hiroshi vedl a kterého se později stal členem i
Gunpei Yokoi. Tento průkopník na poli elektronických domácích hardwarů a softwarů se za krátko stal stejně vlivnou osobností vedle prezidenta
Yamauchiho, dokonce se tehdy uvažovalo, že se stane jeho nástupcem...
... dnes už víme, že se tak nestalo a je jím
Satoru Iwata.
Když nad tím přemýšlím, tak ani Shi-guru není originální, jeho
Donkey Kong je vlastně variací na Disneyovské postavičky a klišé v nich obsažené, přesto je to on, kdo tvoří od nuly a je v tom úspěšný jako nikdo jiný.
Shigeru Miyamoto to je
Nintendo, protože jako jediný naprosto pochopil filozofii laterálního myšlení a je schopen neustále šokovat herní svět svým neotřelým a originálním způsobem.
Dal světu videoher tvář a to je to nejdůležitější.
Přežil jsem karmickou bouři. Nevim kde jsem.