od Skinny 1. 6. 2006 19:55
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay
Ve videoherním průmyslu se nestává každým dnem, aby se začínající tvůrci vyšvihli jedním jediným titulem mezi uznávanou elitu tohoto odvětví. Lidem ze švédského týmu Starbreeze se to však podařilo a jejich The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay je opravdový hit. Pokud jste filmoví maniaci určitě vám jméno hlavního hrdiny Riddicka nebude cizí. Mohli jste ho spatřit v podání Vina Diesela již v pár filmech nepříliš valné kvality. Tento titul je však jiný a boří mýty o tom, že hra podle filmu musí být propadák. Ujištuji vás již předem že nemusí. Příběh naštěstí nemá s filmovou předlohou nic společného, což je jedině dobře.
Jste Richard B. Riddick, vesmírný zabiják, za jehož polapení je vypsána tučná odměna. Samozřejmě že jste chycen a následně převezen do nejstřeženější věznice v celé galaxii, v níž si máte svůj trest odpykat. Myslím, že váš hlavní cíl si domyslíte samy....Pro ty hůř chápající; ano je to uprchnutí z věznice, jíž přízvisko "nejstřeženější" padne jako ulité.
Tato hra vás přivede k užasu, jelikož něco takového jste nikde jinde neměli možnost spatřit. Hned poznáte, co mám na mysli. Váš první ukol je následovný: zlomit vaz Johnsovi- lovci podobných individuí jako jste vy. "Vždyt je to FPS tak jaképak lámání vazu" nechápavě možná kroutíte hlavou. Tvůrci ale moc dobře věděli co dělají a do hry jsou bravurně implementovány Stealth prvky. Co byste také čekali? Že se snad budou v prostoru tohoto megalomanského "ustavu" povalovat palné zbraně na každém kroku? Pokud ano, tak jste vedle. Zhruba polovinu hry budete využívat pouze vaše šikovné ruce, přesněji řečeno pěsti, střepy, šroubováky, baseballové pálky a mnohé další. Střílet se však také bude, ale ne tolik jako v klasických FPS.
K samopalu se dostanete vcelku snadno a rychle. K použití budete bohužel potřebovat oprávnění a pokud vaše DNA nebude v evidenci zbran vám jednoduše uštědří pořádnou šlupku elektrickým proudem. Naštěstí se vám podaří hacknout řídící počítač, a tak použití této zbraně nebude nadále problém. Najdou se i jiné střelné zbraně jako malá futurisická pistolka, kterou však pro její nepřesnost a nedostatek náboju příliš nevyužijete. Další v pořadí je velmi zajímavá zbran, jež nevyžaduje náboje a namísto nich používá v žaláři velmi oblíbeného elektrického proudu. Uplatnění najde hlavně na roboty, kterým na malý moment zkratuje obvody a vy budete moci bez jakéhokoli konfliktu rychle proběhnout kolem. Jedno negativum přeci jen má- budete si ji muset pořídit za tvrdě
nalezené nebo získané peníze. Asi nejzajímavější v celém arzenálu je rotační kulomet, jenž si bohužel užijeme podobně jako granátu až ke konci hry, a který má zásobník na neuvěřitelných 5 000 náboju.
Na tomto místě si probereme protivníky, s nimiž budete mít tu čest se v průběhu hraní setkat. Nejčastěji se budete střetávat s ostrahou věznice, což jsou obyčejní lidé v jakýchsi skafandrovitých uniformách, následně s již zmíněnými mechy a dalšími neživými, technologicky vyspělými roboty. Jako třešnička na dortu pak působí nepřátelé, které byste v této hře rozhodně nečekali. Jedná se o zohavené mutanty nacházející se v podzemních částech komplexu.
Variabilita nepřátel i zbraní je tedy zaručena a stereotyp se nedostavuje ani po několika hodinách hraní. Věčná škoda, že je Riddick lineární, i když občas se přeci jen najde místečko, kdy máte možnost zvolit si jednu z více tras, které ale stejně vedou na jedno a to samé místo. Riddick (ve smyslu samotné osoby) disponuje i jednou obzvlášt zajímavou schopností, jež rozhodně stojí za zmínku. Kdykoliv (po tom co se naučíte správnou manipulaci) máte možnost se stiskem jediného tlačítka, které si můžete jako všechna ostatní nastavit dle libosti, přepnout do modu, kdy si Riddick odkryje brýle, jenž mu až do té doby zakrývaly oči, a pokud se nacházíte na nějakém tmavém místě, či ještě lépe ve stínu obrazovka se zbarví do fialova a vy uvidíte o mnoho lépe než obyčejný smrtelník. Pokud naopak vyjdete na osvětlené místo obrazovka zbělá a budete nuceni si oči opět skrýt pod tmavé brýle. Tím se naskýtá mnoho zajímavých příležitostí, jak se vypořádat i s více protivníky najednou, aniž by se o vás museli dozvědět.
Zatím jsem víceméně chválil, ale samozřejmě, že tato FPS není dokonalá a pár mušek by se na ní také našlo. Jako příklad poslouží krátká herní dobu, čítající deset až dvanáct hodin. Záleží na tom, zda budete plnit vedlejší mise pro vaše spoluvězně, za něž většinou dostanete odměnu či nikoliv. Protivníci taktéž neoplívají ohromující umělou inteligencí. Ale toto jsou pouze nepatrné vady na kráse. Co naopak musím pochválit jsou zvuky, které přesně vystihují atmosféru hry, a i když jich není mnoho kvalita vynahrazuje kvantitu. Ještě lépe je na tom hudba při soubojích, jež se vám vryje do paměti jako korýš hluboko do písku a mnohokrát se stejně jako já přistihnete, že si ji v duchu broukáte. Jinak nemám na tento povedený titul téměř výhrad a pokud jste opravdoví fajnšmekři rozhodně by ve vaší sbírce neměl chybět. Tím spíš, že se dá sehnat ve slevněné edici za 299 Kč.
Grafika: Ještě stále patří do zlatého fondu tohoto herního žánru 90/100
Hratelnost: Nové prvky z ní dělají opravdový unikát, ktrý si prostě musíte zahrát 93/100
Trvanlivost: Po dohrání by neměl být problém se k ní ještě vrátit 86/100
HW Nároky: Slabší stroje budou mít velké problémy, ale hra je poměrně dobře optimalizovaná 83/100
Celkové Hodnocení: Snažil jsem se být nezaujatý, jelikož je Riddick mojí nejoblíbenější FPS, ale vysoké hodnocení si rozhodně zaslouží. Svěží vánek do zatuchlých vod ohraných FPS. Dobrá práce pánové.
92/100