Pillars of Eternity

Morrowind, Knights of the Old Republic, Baldur's Gate...

Moderátor: Moderátoři Doupě.cz

Odeslat příspěvekod xgandalf 27. 3. 2015 19:35

Tak joooo, první dojmy téhle baldurovské pecky, která vás vrátí o 10-20 let dřív..:-))

První dojmy na základě několikahodinového rozehrání (nojo, a nemalou část z toho jsem strávil vytvářením charakteru)

- kdo pamatuje BG a ID, tak tady bude jako doma - prakticky nic se nezměnilo, např. kouzla (hraju jako Wizard) jsou pojmenovaný jinak, ale v podstatě je to obdoba DnD (budou Vám připadat hodně povědomý),

- pokud neumíte velmi slušně anglicky, tak tady budete mít problém - ne, že by hra nešla bez slušné znalosti AJ hrát, ale plno Vám toho ujde - v rozhovorech často budete mimo, protože nepochopíte základní pointu apod. Z hlediska obtížnosti AJ bych to přirovnal Divinity: Original Sin, tam ta AJ taky není moc easy peasy - dost často se používají hovorový a literární obraty, tj. je nutný si tohle uvědomit,

- narozdíl od recenzenta mě moc netrápí fakt, že není víc rozhovorů namluvenejch - jednak člověk čte většinou jiným tempem, než tam někdo žvaní, vzhledem k ne úplně jednoduchý AJ se občas musíte zastavit a zadumat nad smyslem věty, abyste vydedukovali, o čem je řeč. Ve výsledku mluvená řeč často spíš ruší.

- hra je celkem ukecaná, pokud nemáte rádi hry, kde musíte hodně (opravdu hodně) číst a potom teprve jít do akce, tak ruce pryč. Teoreticky můžete dialogy velmi rychle přeskákat bez čtení a pak si přečíst v journalu, co se po Vás chce, ale to pokládám za kacířství a bez milosti bych za to upaloval

- graficky v pohodě, žádné orgie to nejsou, ale přesně to, co jsme čekali a chtěli. Zvukově a hudebně bych to pokládal za průměr, zvuky ani hudba mě příliš nezaujala ani nijak nerušila, takže prostě je to nedílná část pozadí, která podbarvuje atmosféru. Nějaké chorály moc nečekejte.

PoE je podle toho, co jsem zatím viděl a načetl, typická Kickstarterovská hra - tj. hra bez kompromisů, určená přímo backerům. Nečekejte dnešní komfort ulehčování a usnadňování "přístupu", aby si mohl zahrát každej. Majorita hráčů budou pamětníci, mladší hráči spíš skončí u DAO nebo Zaklínače, kteréžto hry jsou akčnější a jsou graficky trochu jinde.
Look, three-headed monkey. Guybrush Threepwood, mighty pirate
What can change the nature of a man? Ravel
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kromec 28. 3. 2015 17:19

Jak je s HW náročností, dá se to hrát i na integrované grafice bez ořezání detailů na kost? Dík
kromec
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xgandalf 28. 3. 2015 23:13

Integrovaná grafika je širokej pojem, zkus napsat komplet specifikace PC včetně GK, od toho to bude odvislý.
Look, three-headed monkey. Guybrush Threepwood, mighty pirate
What can change the nature of a man? Ravel
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kromec 29. 3. 2015 05:28

Právě vybírám komponenty na nove PC. Moc často nehraju, ale toto bych si rad zahrál, takže spekuluji jestli se mě vyplatí investovat do samostatné grafiky, nestačila by integrovaná APU od AMD(a8-7650) nebo investovat a koupit intel CPU + grafiku za cca 3500-4500 Kč(r7 260x nebo gtx 750 ti)
kromec
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod vitaminus 29. 3. 2015 07:51

Na integroanej garfike ktora je v intel i5-520M to ide spustit a ma 10-15fps. Ale tato grafika je niekolko generacii stara. Na dakej novsej integroanej grafike by to malo ist bez problemov.
vitaminus
First Blood

Odeslat příspěvekod Slash_luke 29. 3. 2015 19:57

Zatím mám s Pillars nahráno 16 hodin a je to fakt pecka - jako backer jsem (alespoň zatím) naprosto spokojen a dostal jsem přesně to, v co jsem doufal :)

Po Icewind Dale 2 konečně opravdový "nástupce" Infinity her :) . Mladé/nové hráče asi z větší části nezaujme, ale ti, kteří trávili desítky až stovky hodin u Baldur's Gate a spol budou nadšení :)

edit:
Jo a je pravda, co nahoře xgandalf píše - těch textů tam jsou hromady a hromady. Bez dobré znalosti angličtiny bych se tím fakt prodírat nechtěl.
Slash_luke
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ertefol 29. 3. 2015 20:09

Jenom upozornění pro nové hráče: údajně je tam bug, který při equipnutí zbraně/zbroje atd. pomocí "double-clicku" vyruší všechny pasivky postavy... Patch prý přijde brzy, ale corruptuje to savy.
PC, Wii U, 3DS
"Slabé pohlaví je silnějším pohlavím z důvodu slabosti silnějšího pohlaví k slabšímu pohlaví." - Přísloví
Jakub Kovář, externí redaktor Games, LEVELu, Pevnosti
Ertefol
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Slash_luke 29. 3. 2015 22:07

Fakt? Tak na to si zkusím dát pozor, ale zatím (teď už teda 18hod :D ) jsem na žádný bug naštěstí nenarazil a to jsem equipoval zbraně/zbroje už mnohokrát.

..Což mě celkem překvapuje, protože Obsidian nejsou zrovna známí tím, že by měli hned po vydání nezabugované hry :D

btw: taky vám vadí ta strašně tmavá mapa? Myslím tím náhled mapy po stisknutí "M" (např.). Kromě oblasti, kde zrovna máte postavy je všude fog of war, díky kterému je mapa strašně tmavá a prakticky tam nic nejde vidět. <- tohle bylo v Infinity hrách lepší
Není to nic, co by extra vadilo (kdybych psal recenzi, tak takovou banalitu ani nezmíním v záporech :) ), ale osobně mi to přijde blbé a doufám, že nebudu jediný a že to v nějakém z patchů zesvětlí :)
Slash_luke
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ertefol 29. 3. 2015 22:09

Já to ještě nehrál :D Ve statech zůstane, ale není v "active" cosi a nepočítá se.
PC, Wii U, 3DS
"Slabé pohlaví je silnějším pohlavím z důvodu slabosti silnějšího pohlaví k slabšímu pohlaví." - Přísloví
Jakub Kovář, externí redaktor Games, LEVELu, Pevnosti
Ertefol
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Slash_luke 29. 3. 2015 22:10

Hm, tak zatím jsem našel zmínku jen tady: http://forums.obsidian.net/topic/72153- ... s-too-dim/ a ten to vyřešil úpravou profilu v nastavení grafiky/monitoru.
Ale přijde mi divné, že v jiných hrách s tím problém nemám. Vám se ta mapa v odkazu výše zdá normálně "čitelná" ?

edit: tak jo, nejsem v tom sám - http://steamcommunity.com/app/291650/di ... 970339606/ , http://steamcommunity.com/app/291650/di ... 972427859/ ..
Jinak hra samotná nijak tmavá není, jen ta mapa je u mě prakticky k ničemu: Obrázek

edit2 30.3.: hm, no tak na pracovním monitoru mi už ta mapa přijde čitelnější, takže si doma budu muset pohrát s kalibrací
Naposledy upravil Slash_luke dne 30. 3. 2015 07:35, celkově upraveno 2
Slash_luke
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xgandalf 29. 3. 2015 22:11

2kromec: Doporučuju zainvestovat - opravdu, teoreticky to možná vypadá, že když člověk nehraje, tak integrovaná grafika stačí, ale prakticky je docela na prášky, když ti polovina her nejde, ta druhá se seká a dopředu nikdy nevíš. Investice, jakou si napsal, je rozumná.

Jinak PoE na nových integrovaných grafikách šlapou, ne nějak extrémně skvěle, ale provozovat to jde. (zvláště, když se vypne v konzoli vyhlazování). I tak bych doporučoval jít do klasické GK, v budoucnosti si sám sobě poděkuješ..:-)

-- 29. 3. 2015 22:13 --

2Ertefol: No nevím, ty informace jsou různý - co jsem se dočetl, tak to jednak ruší jenom nějaký pasivy a druhak je to ve skutečnosti neruší, protože i když "zmizí", tak hra s nima pořád počítá.
Těžko říct, zatím to neřeším a hraju - nechce se mi začínat od začátku a stejně by na to člověk určitě zapomněl a šup, byl by v háji znova.

-- 29. 3. 2015 22:17 --

2Slash_luke: No, čitelná nevím, ale rozhodně to mám stejně - dá se s tím vyjít, stejně většinou ty mapy jsou tak malý, že to ve skutečnosti až tak nepotřebuješ. Trochu jsem zvýšil gammu v nastavení, vcelku s tím (zrovna s tímhle) nemám problém.

Spíš mi leze na nervy nepřehlednost soubojů (zvláště když je to někde za zdí), zlatý Divinity.
Look, three-headed monkey. Guybrush Threepwood, mighty pirate
What can change the nature of a man? Ravel
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Slash_luke 29. 3. 2015 22:26

No zítra si s tou gammou ještě zkusím pohrát.

Boje jsou někdy nepřehledné, to je fakt..a kolikrát v boji postavy raději vybírám přes jejich ikony a nebo klávesy 1-6, protože se do nich jinak blbě trefuje :)

Jo a teď mi to připomnělo, že se mi v jednom boji stalo, že na mě vystřelili (a zasáhli) nepřátelé lukem i skrz zeď :) - a to jsem o tom zrovna včera četl. Ale stalo se to jen jednou.
Slash_luke
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xgandalf 29. 3. 2015 22:39

To nejsi sám, mě ostřelovali skrz zeď taky - naopak to kupodivu nefunguje..:-)

Je zřejmý, že pár patchů ještě vyjde, než hra bude ve stoprocentním stavu, ale ty minely, který teď jsou, nejsou nijak tragický - je to v pohodě hratelný, sice můžu rozporovat některý "designerský" nápady (např. plížení je poněkud divný), ale zase - jsem schopnej s tím žít.
Look, three-headed monkey. Guybrush Threepwood, mighty pirate
What can change the nature of a man? Ravel
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Slash_luke 30. 3. 2015 22:36

Taky se od téhle zatracené hry nemůžete odtrhnout? :D
Aktuálně mám nahráno 21,5 hodin a postavy mám na 7.úrovni. Už teď vidím, že si Pillars budu muset zahrát víckrát a to z mnoha důvodů.

Například: (když dám stranou už jen ten fakt, že mě baví)
- je tam HROMADA lore, které není prakticky možné během jednoho hraní přečíst/pochopit/zapamatovat. Hlavně je to samozřejmě proto, že jde o první hru z tohoto nového světa, tak se vám tam snaží vysvětlit historii a pozadí spousty frakcí, měst, postav, bohů, světa jako celku atd.
Místy se už v tom fakt ztrácím a nejsem si tak úplně jistý kdo je kdo..přijde mi, jako bych začal číst Píseň Ledu a Ohně odprostředka a najednou se na mě vyhrnulo obrovské množství informací o kterém jsem do té doby neměl tušení a až pomalu objevuju o co teda sakra tady vůbec jde :mrgreen:

- je to třeba zahrát za jiné povolání/rasy (a jejich frakce apod., které do jisté míry mohou ovlivnit některé questy a rozhovory). Aktuálně to mám rozjeto za Člověka Paladina, ale kdybych začínal znovu, tak bych ho vytvořil jinak - holt jsem ale neznal mechaniky hry natolik, abych plně využil jeho potenciál a teď už je trochu pozdě :) . Příště nejspíš zkusím vytvořit druida - prý je to s ním sranda, i když je prý trochu OP - zatím nemůžu potvrdit, protože druida v družině nepoužívám

- vyzkoušet všechna NPC (všechny rozhovory a splnit jejich questy) a kombinace povolání
Během jednom hraní na to není moc čas a příležitost vzhledem k omezení (očekávanému) družiny na 6 členů.
1 pozici zabírá má hlavní postava, 1 pozici najatý, vlastnoručně vytvořený zloděj (protože ve hře není jediné najímatelné NPC s tímto povoláním, což fakt nechápu :hm :-l .. zvlášť když je ve hře dost pastí, zamknutých dveří/truhel a úkrytů) a zbylé 4 pozice jsou volné pro NPC, kterých je ve hře k najmutí celkem 8 - nepočítaje dočasné.

- zkusit questy řešit jinak. Celkem dost velké množství z nich nabízí totiž 2-3 řešení, které mají své menší či větší důsledky. Obvykle získání/ztracení náklonosti nějaké frakce, předměty navíc a nebo se právě o nějaké předměty připravíte tím, že uděláte ze svého pohledu morální, ale ne zrovna výhodné rozhodnutí :) (nebudu spoilovat)

atd.

Jinak pro zajímavost, hraju v této sestavě:
Paladin (PC)
Zlodějka (vytvořena, najata v hostinci)
Válečník (NPC)
Chanter (NPC)
Kněz (NPC)
Mág (NPC) - uvažuju, že bych ho nahradil Druidem, ale chci dodělat jeho příběhový quest, tak jej nejspíš ponechám

A trocha postěžování k NPC a povoláním:
Jsou celkem blbě "stvořené". Jasně, každý musí počítat s tím, že hráč si může vytvořit mnohem vyváženější družinu a efektivnější členy, ale to neznamená, že by NPC měly být tak nevýrazné. Žádná z nich nemá nějakou výraznější vlastnost..samá šeď a průměr - ale dá se s tím pracovat :)

Mág (povolání..ale i jako špatně "naházené" jediné dostupné NPC) mě celkem zklamal. Většina AoE kouzel je v bitvách skoro nepoužitelná (a skoro všechny útočné jsou AoE) - například útočné kouzlo s poloměrem zásahu nějakých 200° je fakt skoro nemožné nasměrovat tak, abyste si nezasáhli i členy družiny.
Damage kouzel je závislý na vlastnosti "Might", která je třeba u jediného mága ve hře nastavena směšně nízko, takže žádný dmg dealer z něj nebude :)
Efekty některých útočných kouzel jsou směšně slabé a třeba takový fireball je vtip..spousta jiných je zase strašně nevyzpytatelných (tím, jak poletí, kde a kam se odrazí atd.)
Ochranná kouzla mají strašně krátkou dobu působení a oproti D&D (takže třeba Baldur's Gate a spol) jsou mnohem slabší a méně použitelná. Když se někdo zaměří na mága a vy ho z toho okamžitě nedostanete, tak je během chvilky K.O. a to samé platí i pro nepřátelské mágy.
V takovém Baldur's Gate byli mágové větší oříšek (když si na sebe naházeli všemožné ochranné štíty, které bylo nejdříve třeba prolomit)..v Pillars se dají dost rychle sejmout a mnohem více zatopí "melee" protivníci

No prostě mága používám hlavně jako takový support - především matení, zpomalování a imobilizování nepřátel. A občas je i trochu polechtá, ale ne moc :)

Limit umístěných pastí je dost nízko (pouze 1 aktivní past najednou), což tuto zlodějskou schopnost celkem degraduje a téměř ji nepoužívám. Navíc efektivnější jsou glyphy od kněze.

edit:
jo a to plížení mě osobně přijde naopak super. Je to lepší v tom ohledu, že teď se mohou plížit všichni (ne jen zloděj, popřípadě hraničář jako v D&D), což se občas hodí a zároveň během toho probíhá hledání pastí/úkrytů. Jasně, dost to zpomalí chůzi, ale během plížení prakticky vždycky zapnu zrychlení času, takže je to pak rychlé jako normální chůze (zrychlování a zpomalování času je taky super věc .. zpomalování teda moc nepoužívám, ale zrychlování každou chvíli - konečně nemusím ,jako v BG, házet na své postavy Haste, aby se přes prozkoumané mapy tak neflákali :D )
Slash_luke
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xgandalf 31. 3. 2015 00:45

2Slash_luke:
Mno, já jsem na 5 úrovni, ale já většinou jedu pomalu, všechno si užívám, přečtu, takže vždycky u mě první hraní je na dlouho - si člověk musí vychutnat.
Projel jsem Raedrickovu pevnost, načež jsem narazil na samotného Raedricka, kterej mě se svým doprovodem sfoukl jako svíčku - takže bič a pryč, dotvořit grupu (zatím mám jenom čtyři členy), natrénovat a pomsta bude sladká.

Jinak neodolal jsem, jedu za Moon Godlike ženskou - ještě že nemá ocas by mi asociovala Avatara...:-))

K mágovi - mám možnost srovnávat, protože jedu za Wizarda, takže kouzla jsou pro mě životní nutnost. Podle mě je zásadní chyba sem přenášet návyky z AD&D a z předchozích her z tohodle prostředí.

Typickej příklad - za celou dobu hraní v BG jsem na střední úroveň ani náhodou nepoužíval pauzování tak často, jako tady. Trochu si připadám, že to jedu spíš jako tahovku. Tj. boj je narozdíl od BG ideální začínat s magickejma postavama vepředu, aby mohly použít AoE kouzla a neusmažili si vlastní souputniky. Už tohle je docela puzzle, člověk musí mít slušnej odhad na to, jak dlouho vyvolávání trvá, kam kouzlo dosáhne nebo dolítne a jak ho nasměrovat. Pokud tohle nemá (a že to trvá nacvičit), tak je v háji. Když to ale umíš a víš, co a jak zaměřit, tak ti dva mágové s AoE kouzlama smetou celou grupu nepřátel, nebo ji přinejmenším pořádně pročešou. Následuje bleskurychlá rošáda, kdy se mágové a podobná sebranka přesunuje za kontaktní osoby - většinou v tu samou dobu můj kněz začne vyvolávat plošné aury, negativní staty na nepřítele a podobně. Bojovník na sebe natáhne nepřítele a s pomocí kněze (momentálně ho s palcátem profiluju jako sekundárního bojovníka, i když odolnost je slabá) to kosí fyzicky, mágové zezadu podporují dle potřeby buď plošnejma kouzlama, který neovlivňují spojence (Blindness, Confusion), nebo naopak cílenejma kouzlama (Magic Missile, resp. její obdoba). Ale jak říkám, tohle je na úrovni tahového hraní, mezerník mačkám každou chvíli.

Co mě leze na nervy, je blbá AI spolubojovníků - hlavně pathfinding je na prd, takže při přesunech když si to člověk neohlídá, tak se rádi zasekávaj o sebe.

Plížení není super - nevadí mi, že se můžou všichni plížit, vadí mi, že se musej plížit všichni nebo nikdo. Není možnost přikázat plížení jenom jedné postavě, což ten koncept poněkud degraduje a hraní za zloděje (pokud ho chceš orientovat na blízko) je poněkud omezené.

Na tomhle je prostě vidět jedna věc, která se ukazuje. Udělat opravdu dobré hardcore RPG (tj. opravdu ne Skyrim) s vychytaným systémem vývoje postav a návazností na dobrou hratelnost je neskutečně těžký. U AD&D je obrovskou výhodou systém, kterej se vyvíjel doslova desetiletí a je ozkoušenej a na to se roubovala hra. Tady se musel nejdřív vyvinout systém a na to ještě naroubovat hru. S přihlédnutím k tomuhle prostě tam musely být automaticky problémy - nevybalancovaný povolání, problémy v herním designu apod. Můj sen je, že díky skvělému hodnocení a dobrým prodejům jednak vzniknou datadisky (tady tě štve označení DLC a nechceš ho tu ani vidět?) a dokonce doufám v další pokračování, které bude pokračovat v ladění.

V tomhle ohledu jsem hoooodně zvědavej na novej Torment, kterej bude mít pravidla založený na již vyvinutým systému (ač ne příliš starém), takže by na tom mohl být o něco lépe (kromě toho bude víc kecací a podle toho, co se dočítám v updatech, tak ten systém vypadá zajímavě). Brian Fargo s Wasteland 2 mě rozhodně nezklamal, i když mám pocit, že někteří recenzenti trochu nepochopili záměr a směřování té hry, viz stěžování na velké množství vlastností a moc široký vývoj postavy - což bylo provedeno v návaznosti na Wasteland 1, ale zkus to někomu vysvětlovat..:-))
Look, three-headed monkey. Guybrush Threepwood, mighty pirate
What can change the nature of a man? Ravel
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků