Definice žánru

Morrowind, Knights of the Old Republic, Baldur's Gate...

Moderátor: Moderátoři Doupě.cz

Odeslat příspěvekod xgandalf 26. 9. 2005 12:13

Tuhle si tak brouzdám po netu a narazil sem na poněkud rozvášněnou diskuzi, kde se lidi hádali, jestli je Deus Ex vlastně RPG. Tak mě napadlo, že prakticky neexistuje žádná definice tohodle žánru, která by vymezovala, kam RPG vlastně spadá. Tak sem si zkusil dát dohromady nějakou definici, ale když sem si ji potom odříkal, tam by se mi do toho vešlo i SIMS. Schválně si ji zatím nechám pro sebe, abych vás neovlivňoval. Tak co, koumesové, jak byste definovali RPG?
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod jezek 26. 9. 2005 12:23

Podle mne,je na RPG nejcharakterističtější (uf,to je slovo) vývoj postavy,ale jak píšeš,to by tam v dnešní době patřilo skoro vše :D
Čeština je freeware, nikoliv open-source. To znamená, klidně ji používej zdarma, ale neupravuj ji!
PC, PS4, PS3, PS Vita, New 3DS XL
jezek
Taťka moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Paar 26. 9. 2005 13:06

no RPG bych charakterizoval jako velkou spuntovku co strili rakety :)
Nenávidím politickou korektnost.
Paar
Chosen One
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod AlienX 26. 9. 2005 13:23

deus ex - kazdopadne genialna hra
nobody steals our chicks and lives
AlienX
Godlike
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod David Sláma 26. 9. 2005 14:38

Já bych vycházel z té zkratky samotné. RPG je tedy role-playing game. Hra, v níž na sebe bereme úlohu někoho jiného, a to do té míry, že zcela příjmáme toto alter-ego. Podle této definice je tak RPG každá hra, kde máme nějakou postavu/skupinu postav, jež ovládáme. Takže budeme konkretizovat.

Kromě přijmutí cizí role se RPG vyznačují určitou charakteristikou postav. Obvykle číselně se vyjadřuje jejich fyzické, psychické a další vlastnosti, jejich schopnosti, znalosti apod. V průběhu hry dochází k vývoji těchto hodnot. Tím jsme se zbavili strategií, stříleček, simulátorů a podobných věcí, jež sice mohou obsahovat RPG prvky, ale nejedná se o RPG. Zkusíme tedy malé shrnutí.

RPG je hra, v níž hráč přijímá roli někoho jiného. Někoho, jehož vlastnosti jsou číselně dané a během hry se vyvíjí. Cílem hry je tak vedle postupu v příběhu i vývoj hráčova alter-ega. Dále jsou RPG svázána spoustou vnitřních pravidel - zbraně mají jasně definované množství zranění, které mohou způsobit, stejně tak zbroje zvyšují o konkrétní hodnoty šanci postavy vyhnout se ráně nebo ji pohltit. Souboje jsou řešeny vnistřním systémem, obvykle na základě hodů virtuální kostkou (kostkami). Dalo by se říci, že veškeré dění v RPG je určeno spoustou čísel, jež se schovává v pozadí.

Mno... spíše než nějaká definice je to nepříliš uspořádaný souhrn věcí, které bývají obsaženy v RPG. Na druhé straně čistokrevné žánry už prakticky neexistují a to je vlastně dobře. Těžko tedy definovat něco, co prakticky neexistuje :).
David Sláma, editor časopisu Computer
Failure is not an option. | Ignorantia iuris non presumitur nec toleratur.
David Sláma
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod SCobra 26. 9. 2005 17:11

Těžko dnes definovat určitý žánr, protože je to tak provázaný, že se to kolikrát nedá ani odlišit. Deus Ex sem nedavno dohrál a můžu říct, že je to rozhodně RPG. Na akční hru je to málo akční a je tam moc RPG prvků.

Ten popis od Davida Slámy je moc pěknej.
SCobra
Godlike
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr Kolář 27. 9. 2005 09:31

RPG, tento překrásný žánr, bych nejspíše definoval podle toho, jak prapůvodně vznikl. A asi bych zašel daleko do minulosti, kdy vzinkaly šachy a podobné hry, kdybych nevěděl, že je to zcela zbytečné. Vrátím se pouze ke stařičkému systému Dungeons and Dragons (případně pak ve verzi Advanced), popřípadě GURPS, což je ještě trefnější.
Zkratka GURPS totiž značí Generic Universal Role-Play System. A tak je asi jasné, že na základě jeho metod se vyvinuly mnohé počítačové hry, o kterých se zde bavíme. Klasické stolní verze různých her měly několik společných vlastností. Každou vedl GM (Game Mastre, možno také DM, PJ, ...), který popisoval a často i ukazoval hráčům dění kolem jejich imaginárních postav. Každá tato postava nebyla pouze shlukem náhodných čísel, ale i dalších vlastností (kdo hrál Fallout, matně nahlédl při tvorbě postavy), které z oné hromady čísel udělaly osobnost.
A to je dle mého klíčová hranice žánru RPG. Dokud máte hromadu čísel, ketrá pouze chodí a zabíjí, jedná se o Smajlíkapusté Hack and Slash (které nezatracuji, je jistě velmi zábavné a vhodné pro odreagování), jakmile je však vdechnut život postavě s minulostí, obavami, ale i cíli, začínáme mluvit o RPG.

Jasně pak vyplývá členění a dle mého je Diablo akční hra, Doom akční hra, Deus Ex RPG, Fable RPG (ač neobsahuje hory čísel), Dungeon Master akce (a zde budu asi kamenován, protože postavy mají historii, ale ta se ve hře nijak neodrazí).
Petr Kolář - Doupě.cz

it´s better to be hated for what you are, than you be loved for what you´re not...
I live. Again.
Petr Kolář
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod jezek 27. 9. 2005 09:57

Starej dobrej Dračák!!!Kde jsou ty časy.....
Čeština je freeware, nikoliv open-source. To znamená, klidně ji používej zdarma, ale neupravuj ji!
PC, PS4, PS3, PS Vita, New 3DS XL
jezek
Taťka moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod jab 27. 9. 2005 10:17

SCobra píše:Těžko dnes definovat určitý žánr, protože je to tak provázaný, že se to kolikrát nedá ani odlišit. Deus Ex sem nedavno dohrál a můžu říct, že je to rozhodně RPG. Na akční hru je to málo akční a je tam moc RPG prvků.
/quote]


Deus Ex není rpg. Je to akční hra s rpg prvky a i když těch rpg prvků je tam celkem dost, tak základem je stejně střílečka. Označit tuhle hru za čisté rpg je imho úplný nesmysl.

Jinak nevím, proč je tak nutné pro definici rpg, aby postavy měly nějakou historii. Je spousta rpg her, ve kterých se příběh rozvíjí aniž by na to minulost hrdiny měla nějaký vliv.
Hromada čísel, která pochoduje, zabíjí, dělá různé questy a odkrývá příběh prostě je rpg, jestliže to děla v rpg stylu. Pokud to dělá v akčním pojetí, tak je to prostě akční hra (ať už 3d FPS jako Deus Ex, nebo isonadhled ala Diablo)

A k těm životům s minulostí, obavami a cíli - myslím, že se tomu říká příběh a tvrdit, že každá hra, kerá ma příběh je tudíž rpg je hodně nepřesné.
jab
Killing Spree

Odeslat příspěvekod Case 27. 9. 2005 10:35

jab píše:
SCobra píše:Těžko dnes definovat určitý žánr, protože je to tak provázaný, že se to kolikrát nedá ani odlišit. Deus Ex sem nedavno dohrál a můžu říct, že je to rozhodně RPG. Na akční hru je to málo akční a je tam moc RPG prvků.
/quote]

Deus Ex není rpg. Je to akční hra s rpg prvky a i když těch rpg prvků je tam celkem dost, tak základem je stejně střílečka. Označit tuhle hru za čisté rpg je imho úplný nesmysl.
A tak zůstává víra, naděje, láska - ale největší z té trojice je láska.

1. Korintským 13,13
Case
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod jab 27. 9. 2005 11:32

Case píše:Omyl, Deus Ex je RPG. Právě poznámka o tom, že je to střílečka je zcela nesmysl, znamená to snad, že dungeony jsou akční hry s RPG prvky? Deus Ex je akorát v budoucnosti, proto jsou tam střelné zbraně, ale to přece probůh neznamená, že je to střílečka .. Vývoj postavy, inventář, vi]rozhovory[/i], příběh o vše jednoznačně svědčí o tom, že to je RPG.t/quote]


inventář, rozhovory, příběh - znamená to tedy, že adventury jsou taky rpg? vždyť v nich se toto vše vykytuje a dokonce ještě v zásadnější roli... asi ne :)

a kde jsem napsal, že DE je jenom střílečka - já tvrdím, že to je akce s výraznými rpg prvky. ale to, že se v ní ty prvky uplatňují, ještě neznamená, že to bude rpg.
vždyť i Diablo má inventář, systém vývoje dovedností a taky nikdo nepochybuje o tom, že to je akční hra. v DE je sice navíc dobrý příběh, rozhovory, nelineární postup, ale na prohlášení za čisté rpg je to prostě málo.
jab
Killing Spree

Odeslat příspěvekod Case 27. 9. 2005 11:47

jab píše:
Case píše:Omyl, Deus Ex je RPG. Právě poznámka o tom, že je to střílečka je zcela nesmysl, znamená to snad, že dungeony jsou akční hry s RPG prvky? Deus Ex je akorát v budoucnosti, proto jsou tam střelné zbraně, ale to přece probůh neznamená, že je to střílečka .. Vývoj postavy, inventář, vi]rozhovory[/i], příběh o vše jednoznačně svědčí o tom, že to je RPG.t/quote]

[b]inventář, rozhovory, příběh
A tak zůstává víra, naděje, láska - ale největší z té trojice je láska.

1. Korintským 13,13
Case
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod jab 27. 9. 2005 12:27

Deus Ex nemá vývoj postavy (jako čisté rpg). Můžeš sice investovat pár exp bodů do některých dovedností, ale to bych rozhodně neoznačoval za vývoj postavy. Nemáš tu základní vlastnosti jako str, dex, agi, int (nebo jejich modifikace), které budou ovlivňovat tvoje počínání v herním světě. Nepostupuješ na další lvl, nemění se tvoje vlastnosti (které ani nemáš :)).

RPG prostě přijde, bouche do stolu a řekne: Tak a bude tady systém. A podle něj se potom jede celou hru až do konce - od vytvoření postavy, jejího vývoje přes používání dovedností až po souboje. A ty závisí ne na tom, kam namíříš myší, ale jsou přímo ovlivněny tvými vlastnostmi, vybavením apod. A tohle prostě v DE není.

Můj názor je prostě ten, že DE je akční hra s rpg prvky. Je výborná, ale prostě není to čisté rpg.

OT: Pokud byste DE chtěli prohlásit za rpg, jak byste potom nazvali hry jako BG, IWD, Wizardry atd. Rpg na druhou? :?:
jab
Killing Spree

Odeslat příspěvekod Mr.Lister 27. 9. 2005 12:35

Pro mne je naprosto zásadní prvek vývoj postav(y), bez tohoto hru nepovažuji za RPG, i když to pravděpodobně nezbytný prvek RPGček není... Ale jako správný šílenec, který před více než desíti lety házel šurikeny a jiné vrhací zbraně v Dunegon Masterovi proti schodům pořad dokola je pro mě hláška o postupu postav(y) na další úroveň naprosto zásadní a nezbytná u každé hry, která má být správným RPGčkem. A taky miluju statistiky, čím víc tím líp.... mraky a mraky čísílek... A pořádnou porci zbraní a jiných předmětů s bohatými statistikami..... hodinu spekulovat, jestli je lepší helma +10 AC nebo +5 VIT nebo třeba koruna moudrosti zvyšující sílu ohnivých kouzel... to je prostě ten pravý RPG orgas... Ačkoliv poslední dobou, co jsem okusil konzolová RPG hlavně od japončíků připouštím, že skvělé RPG lze udělat i bez hromady čísel a statistik :-)
"Power never takes a back step - only in the face of more power." - Malcolm X
"IPSA SCIENTIA POTESTAS EST" - Sir Francis Bacon
"Forgive your enemies, but NEVER forget their names." - John. F. Kennedy
Mr.Lister
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 27. 9. 2005 12:57

No tahle debata mi prijde podobna te ktera bejvavala na sesterskem diskuznim foru, a sice jestli je nova Oktafka nizsi stredni nebo uz pouze STREDNI trida kdyz je uz velka jako .... blabla..

Proste to nelze presne definovat, nektere hry jsou proste na rozhrani dvou zanru.. Co je treba staricke Quest for glory ?? Adventure nebo RPG ?? Urcite Adventure ale ne cistokrevna.
_DAVE_
Rampage
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků