Tak série TES je svojí "zabugovaností" známá, ne? Začalo to už u Areny, která nebyla bez patche dohratelná (dva měsíce, dva zku*vený měsíce jsem hledal v hlavní questlinii kostel, kterej prostě ze hry nějak "zmizel", takže se člověk zasekl na místě). Daggerfall pokračoval v krásné tradici, kdy sice u nás vyšla hra jakžtakž opatchovaná, ale prakticky taky nedohratelná - padalo to, nešly léčit některý nemoci (propíraný případ s lykantropií), bugy v hlavní questlinii, sem tam zmizela klíčová postava a podobný lahůdky. Vím to, hrál jsem, trpěl jsem a přitom se skvěle bavil. Divný...
Next generation (Morrowind, Oblivion, Skyrim) je proti tomu selanka - sem tam se bugy najdou, ale není to nic kritickýho, navíc každej, kdo to myslí s TES trochu vážněji, tak jede s modama - s ohledem na to, jak se tyhle hry umí vypořádat s modama od různých tvůrců, bych řekl, že se jedná o slušnej výkon. U Zaklínače 3 jsem podobnou změnu čekal už dřív - upřímně jsem měl trochu hrůzu toho, když by chtěli spojit rozlehlost TES a silnou příběhovou linku resp. dopady rozhodnutí na herní svět. Tedy takhle - když by se to čirou náhodou povedlo, tak by to byla bomba, ale byla by to první hra, která něco podobného zvládla. Na druhé straně se tu totiž rýsoval průšvih obrovskejch rozměrů, kdy by to vývojáři z CDR nezvládli pohlídat a celej systém by se sesypal jako domeček z karet.
Co se Gothicu 3 týká, tak tam se zabugovanost týkala jednak hardwarové stránky, ale i herních atributů. Z hlediska hardwarové stránky prostě byl obrovskej problém, že na některých konfiguracích jela hra ale neskutečně pomalu. Moc si nerozuměla s kombinací AMD/ATI, takže na mým poměrně výkonně nadprůměrným PC, kde jsem měl čtyřjáddrovýho Athlona a HD 4870 (což rozhodně ve svý době nebylo nějaký ořezávátko) byla hra prakticky nehratelná. Kromě toho byly bugy v herním designu (zasekl ses v křoví a nemohl dál), v herních mechanismech (některý příšery nešly zabít, blokování nefungovalo, střílení s lukem nemělo žádnej efekt), případně v magii. Ne, opravdu Gothic 3 není dobrej příklad. Je ale nutný dodat, že G3 nebyl vydanej jako dodělanej, což je na něm evidentně vidět.
Look, three-headed monkey. Guybrush Threepwood, mighty pirate
What can change the nature of a man? Ravel