The Elder Scrolls V: Skyrim

Morrowind, Knights of the Old Republic, Baldur's Gate...

Moderátor: Moderátoři Doupě.cz

Odeslat příspěvekod xgandalf 18. 9. 2011 17:22

2Chumbaba: Podívej, my se ale tady bavíme o tom, že tenhle systém umožňuje používání jak casual hráčům, tak náročnějším hráčům. Akorát že casual hráč pochopí ten základ (tj. zvedaj se atributy, který člověk "trénuje"), zatímco náročnej hráč do toho začne pronikat systémem co kde jak ovlivnit, jakým způsobem dostat co nejvíc bodů za level apod. Ale není to NUTNÝ, je tu ta možnost, ale nikoho do toho nic nenutí. Jasně, můžeš boostovat skilly tak, aby si na level zvýšení +5/+5/+5 dostal, ale proč? Jakej to má smysl, ta hra na tom není stavěná, takže prakticky vzato to, co jsme oba dva dělali (já to tak dělal taky) je určitá forma cheatování - je to sice v rámci systému, ale není to způsob, který si tvůrci představovali.
Co se prázdnosti světa týká - tohle je věc docela sporná. Uznávám, je to trochu daný "realismem" a taky velkým rozsahem světa (pamatujete si ještě, jak nám u Oblivionu tvůrci vysvětlovali, že potvor v terénu je málo, protože přece není "reálný", abyste potkali každejch 100m potvoru?). Na druhou stranu je to pořád hra - v tomhle ohledu je nejtěžší věc najít vyrovnanej balanc mezi "realismem", hratelností a obtížností. U Morrowindu se to docela povedlo (potvor tam bylo určitě víc, o tom žádná), u Oblivionu to bylo o něco horší (prázdnost světa byla už příliš velká), ale žádnej velkej průšvih to nebyl, v obou případech si s tím modařská komunita slušně poradila (za což mají můj dík).

2tdjohn: Bacha, rozlišujme dvě věci - jedna věc je otevřenost herního světa jako takového, ke které nemám absolutně žádné námitky - tady žádný problém není. Druhá věc je otevřenost RPG systému, kdy bych prostě předpokládal, že v rámci freeform světa bude hráči i otevřený RPG systém, aby mohl postavu vést opravdu směrem, který mu vyhovuje. A tenhle systém se díl od dílu čím dál víc zjednodušuje.
Abych řekl pravdu, tak mě napadá plno věcí, které by do tohodle systému šly ještě implementovat, aby byl uvěřitelnější a pro mě i zábavnější, na druhou stranu uznávám, že by byl obtížně pochopitelný pro mainstream a byl by obtížněji balancovatelný. (si vemte, jak dlouho se vyvíje AD&D
Namátkou - vliv brnění a jeho tíhy na skilly resp vlastnosti - mág nebo zloděj v plátovém brnění (v TES paradoxně celkem běžná figurka) asi nebude mít stejný vlastnosti, jako když bude mít kožený brnění nebo róbu.
Propracovanější systém magie - zase by do toho šlo šťourat - například doba vyvolávání kouzla by do toho vnesla trochu strategický element, se vzrůstající zkušeností by se zkracovala i doba vyvolávání. Klidně by šlo určitou zkušenost vázat rovnou na kouzlo, tj. jestliže bych často používal Fireball, tak by se mi sice zvyšovala škola Destruction, ale čas vyvolávání by se nejvíce snížil u Fireballu, atd. atd.
Jako je mi jasný, že tohle je jenom iluze, jenom tím chci říct, že najít onem kompromis mezi otevřeností a variabilitou RPG systému a jeho obtížností na pochopení je největší problém. Nevím proč, mám pocit, že u Morrowindu se to povedlo. Opravdu máte dojem, že vyřazením některých škol magie z RPG systému se podařilo nalákat víc lidí?..:-))
Look, three-headed monkey. Guybrush Threepwood, mighty pirate
What can change the nature of a man? Ravel
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Chumbaba 18. 9. 2011 22:21

XGANDALF: Nevím, co myslíš tím, co jsme "oba dělali". Jestli myslíš levelování na +5 +5 +5, tak to jsem dělal. Jestli myslíš "cheatování" zatěžováním kláves atd., tak to jsem nedělal. Je to dáno tím, že pro mě právě Elder Scrolls jsou možná převážně o zvyšování skillů - při pobíhání na louce se bavím v podstatě stejně dobře, jako při dělání questů. Exploity, které umožňují obejít systém, by mi jen kazily hru.

Jinak je pravda, že Elder Scrolls se dají hrát různě, hardcore i casual. Ale samozřejmě, čím víc casual je člověk hraje, tím míň o nich ví a tím míň obsahu si může užít. A naopak, čím víc do nich člověk investuje, tím víc je odměněn - trochu jako v MMO. Nespokojenci na fórech jsou zpravidla právě z řad casual hráčů, kteří hráli např. Oblivion 20 hodin, nic o něm nevědí a řeknou ti, že se jim nelíbila hlavní dějová linie. Ale kdyby ses jich zeptal, o čem přesně byla, tak vlastně nevědí.
Chumbaba
Killing Spree

Odeslat příspěvekod xgandalf 19. 9. 2011 21:46

Chumbaba: Mám na mysli levelování na +5/+5/+5. Teoreticky to možný je, když budeš trénovat ty správný skilly, který jsou pro stejnou vlastnost, při normální hře když se na to vyloženě nezaměříš, tak toho nedosáhneš (prakticky to totiž vyžaduje trénink skillů, který pro hráče nemají valný význam). Proto píšu, že to je svým způsobem "cheat", i když hodně v uvozovkách. Jde to, je to v rámci nastavených pravidel, ale je to do jisté míry hardcore a běžnej mainstreamovej hráč se na to vybodne.

U TES je hraní hodně o tom, nakolik se člověk spokojí s hrou ve formě sandboxu - komu to vyhovuje, tak si bude libovat, kdo potřebuje bejt vedenej za ručičku, tak ho hra začne po pár hodinách nudit (to nemá žádnej příběh, voleeee, přece tady nebudu pobíhat jako trotl a vůbec, kde je nějaká akce?"..:-)) ). Skoro bych řekl, že hráčů, který Morrowind resp. Oblivion vůbec nedohráli, je většina. Hodně lidí asi bylo nalákaných grafikou, nebo sliby o plně otevřeném světě (důsledky toho lidem většinou nedojdou - momentálně neexistuje v offline světě hra, který by se podařilo spojit svět takové rozlohy a kvalitní příběh - hodně jsem zvědavej na The Old Republic, ač mě MMORPG nebere, tak tady mě to docela láká - tož uvidíme, jak to dopadne).
Look, three-headed monkey. Guybrush Threepwood, mighty pirate
What can change the nature of a man? Ravel
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tdjohn 19. 9. 2011 21:54

Je možné, že mi toho hodně uniklo. Jak se to tedy má hrát, abych z toho něco měl? Je fakt, že už ani nevím, o co v tom příběhu šlo. Přesně jak píše Chumbaba :D

Jak teď vychází ta výroční edice, tak ji možná pořídím a zase bych se vrhl na svět Oblivionu.
"This game is a masterpiece! We have never seen such a harmonic virtual world before. The story is as good as a movie and the graphics offer tons of incredible moments. GTA IV is more than a game." - Cynamite
tdjohn
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xgandalf 19. 9. 2011 22:08

tdjohn: To je jednoduchý - stačí ve světě Oblivionu strávit tak 150-200 hodin, to je tak přiměřený...:-))) Neee, to trochu žertuju, ale to, že si nepamatuješ hlavní dějovou linku v Oblivionu, není zase tak překvapivý - ona je dost blbá a člověka moc netáhne ji plnit, takže spíš jede questy pro guildy apod.
Kdysi jsem četl krásnej citát, tak si ho dovolím mírně upravit a aplikovat: Tuhle hru nehraješ, v týhle hře opravdu žiješ. Prostě hraj tak, jak ti to vyhovuje - zkoumej, prohledávej, nech se vést klidně zvědavostí. A hlavně si hru uprav tak, aby ti doopravdy seděla - existuje plno modů prakticky na cokoliv myslitelnýho, je škoda je nevyužít.
Look, three-headed monkey. Guybrush Threepwood, mighty pirate
What can change the nature of a man? Ravel
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Chumbaba 19. 9. 2011 22:28

TDJOHN: To je správná otázka, JAK se teda mají Elder Scrolls hrát. Podle mě se dají Elder Scrolls hrát různě, mají velké množství aspektů, ze kterých si hráč může vybírat. Každému asi sedne něco jiného. Takže třeba:

1) Klasické RPG - chodíme, dostáváme questy, plníme úkoly, klábosíme s NPC, zažíváme příběh. Podle mě příběhy Elder Scrolls jsou kvalitní, i když hodně lidí nesouhlasí. Dokonce i hlavní dějová linie v Oblivionu se mi celkem líbila, a to nemluvím o perfektních Shivering Isles nebo dvou zločineckých gildách. Nicméně hodně lidí dělá tu chybu, že hrají Elder Scrolls právě jen jako adventurní RPG - a pak jsou často zklamaní.

2) Zlepšování postavy tréninkem skillů - to je podle mě nosný pilíř Elder Scrolls. Pochopit RPG systém a cíleně trénovat skilly a zvyšovat atributy. Je to tvrdá práce, ale odměnou je radost z hezky se vyvíjející postavy. Elder Scrolls mají jeden z nejlepších RPG systémů vůbec, protože postava se zvyšuje ne sbíráním expů, ale hraním role (tj. bojovník bojuje, zloděj páčí zámky atd.).

3) Pronikání do světa Tamrielu - nenapadá mě žádný propracovanější herní svět než mají Elder Scrolls. Jejich mytologie je na stovky stran textu, dějiny císařství, příběhy národů, panovníků a dynastií, hrdinů, démonů atd. Dnešní RPG jsou často dělány tak, že se vezme nějaký snadno srozumitelný svět (Mass Effect = Star Wars, Dragon Age = Baldurs Gate), aby hráč nemusel moc přemýšlet (au, ono to bolí) a hned věděl, co a jak. Do toho se zasadí příběh složený z pár klišé a jede se až do konce. Elder Scrolls na to jdou jinak. Svět je vymyšlený spíš jako historie a bude bavit spíš hráče, kteří se o historii zajímají i v reálu. Ze začátku jejich světy působí jako obrovský chaos informací, ale po měsících a letech hraní se člověku v mysli začne skládat fantastický obraz Tamrielu. A samozřejmě, znalost herního světa obohacuje questy a příběhové linie o další souvislosti.

4) Zkoumání herního prostředí – hry Elder Scrolls jsou gigantické. Mají stovky lokací, dungeonů, domů, kolem desíti slušně velkých měst a rozsáhlou pustinu k prozkoumávání. Jsou přesným opakem xboxových RPG, kde se jde chodbou od začátku do konce, jen občas je místo zdí namalovaná louka. Svět působí na první pohled prázdně a nezajímavě, ale dlouhými hodinami hraní člověk začne odhalovat různá skrytá zákoutí, tajné poklady a herní prostředí se mu propojí s historií Tamrielu, příběhovými liniemi a questy. Já když dneska chodím po Cyrodiilu, takřka z každého zákoutí, z každé ulice, z každého lesíka na mě vyskakují vzpomínky, příběhy, támhle bydlel ten a ten, hele, támhle byl tamten quest, tady jsem zažil to a támhle tohle.

Elder Scrolls jsou obří hry. Většina dnešních her končí kolem 15. hodiny, ale Elder Scrolls se rozjíždějí až někde kolem 100. hodiny (to už člověk chápe pravidla a začíná rozumět hernímu světu). Elder Scrolls nedávají své skutečné kvality zadarmo, jsou trochu jako MMO – vyžadují investici času a úsilí a v neposlední řadě víru v Bethesdu a její designéry. Ale nabízejí stovky hodin vynikající zábavy, což je ve světě single player her dost velká rarita. Elder Scrolls jsou alternativní realita, ale ne tak agresivní a časově náročná jako MMO.
Chumbaba
Killing Spree

Odeslat příspěvekod tdjohn 20. 9. 2011 08:31

To zní dost zajímavě a mohl by být problém v čase, který jsem hrál. Poslední dobou jsem rád, když má hra do 6 hodin. Bohužel to lze udělat tak maximálně u FPS. U složitějších věcí se člověk do toho postupně dostává, ale zase potom získá o to více. Třeba DA mě nebavilo vůbec, ale Oblivion mi přišel zajímavý, jen na dlouho. I Deus ex hraju už skoro měsíc a to má celá hra snad jen přes 20 hodin. Ale jsem rád, že jste mi poradili, jak na to.
"This game is a masterpiece! We have never seen such a harmonic virtual world before. The story is as good as a movie and the graphics offer tons of incredible moments. GTA IV is more than a game." - Cynamite
tdjohn
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lo!Zza 24. 10. 2011 22:08



Obrázek
"U mě je problém..." - PC

for teh lulz
Lo!Zza
Dominating
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mtmccox2 24. 10. 2011 22:22

Lahůdkové.
Jesus Christ made changes to your life. Do you want to save it?

|Yes||No|
mtmccox2
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Chumbaba 24. 10. 2011 22:27

To je paráda, takovéhle filmečky byly ve hrách někdy před 15 lety :-)

PS: Už jenom 18 dní!
Chumbaba
Killing Spree

Odeslat příspěvekod Lo!Zza 6. 11. 2011 20:31

http://www.directsong.com/mobile/produc ... ctid=2240#

K obednani boxset 4CD soundtracku ke skyrimu s podpisem Jeremyho Soula. A ta cena! 8-D
"U mě je problém..." - PC

for teh lulz
Lo!Zza
Dominating
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Chumbaba 6. 11. 2011 21:40

Soundtrack je pěknej. Mě spíš znervózňuje, že tu pořád nejsou žádné ohlasy na hru samotnou. Je venku už týden, hraje jí kdekdo, ale tady na fóru pořád ticho po pěšině...
Chumbaba
Killing Spree

Odeslat příspěvekod Lo!Zza 6. 11. 2011 21:54

Jak tyden? Vychazi az v patek.
"U mě je problém..." - PC

for teh lulz
Lo!Zza
Dominating
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Chumbaba 6. 11. 2011 22:06

Nj, já netvrdím, že už vyšla, ale že už jí hodně lidí má - legálně nebo nelegálně, to je jistá věc.
Chumbaba
Killing Spree

Odeslat příspěvekod powerball 6. 11. 2011 22:22

je to paradani hra, lepsi nez oblivion :)
powerball
Killing Spree
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků