Pro hráče to žádný přínos nemá, ale z herního průmyslu se stal průmysl plnohodnotný, kde jde o velké peníze a vývoj hry běžně stojí i desítky miliónů dolarů, který se pak nějak musí zaplatit.
A tak se recenze a jejich hodnocení chtě nechtě stávají jedním z hlavních marketingových pák.
Firmy začaly více tlačit na recenzenty, protože hodnocení 7/10 a níže už nezaručovaly, že se hra zaplatí a zvyšovalo to pravděpodobnost ztráty, která mohla znamenat konec vývojářského studia. Recenzenti se z větší části přizpůsobili a ti druzí holt ztratili u některých firem exkluzivitu a mohli zapomenout na novinářské kopie hry - tudíž hru mohli zrecenzovat, až když oficiálně vyšla, čímž byli částečně i sami proti sobě, protože už si recenzi potenciální čtenáři přečetli jinde - na "povolnějším" webu.
No a společně s tímto novým recenzentským trendem vyrůstala i současná mladší generace hráčů a proto se i hodnocení na metacritics neshoduje s hodnocením tak, jak tomu bylo kdysi.
Kdysi: (tak, jak jsem si to představoval já pod vlivem Excaliburu, prvních Score a Levelů)
1/10 - jméno těchto braků nebylo radno ani vyslovovat, ale většinou je doprovázely humorně laděné recenze
2/10 - hra nehodná ani nainstalování..odpad
3/10 - ne úplný brak, ale nebýt pár drobností, tak stále nestojí ani za pohled
4/10 - v jádru mohlo jít o jakž takž slušnou hru, ale velké množství chyb ji strhlo pod průměr..takže nic moc
5/10 - průměr. Ničím extra nezaujme, ale své vděčné hráče si najít může. Tyto hry většinou krátce po vydání upadly v zapomnění.
6/10 - lehce nadprůměrné hry, kterým chyběla buď správná hratelnost a nebo měly množství zásadních chyb. Lehký nadprůměr hodný zahrání (pokud se hra trefila konkrétnímu hráči do vkusu)
7/10 - zábavná hra, které několik nezásadních chyb zabránilo tomu, aby byla opravdu zapamatovatelná či zásadním krokem vpřed v porovnání s ostatními srovnatelnými hrami, ale přesto šlo často o velmi hratelné a zábavné hry
8/10 - skvělá hra, která má své chyby, ale přesto je zábavná a rozhodně stojí za zahrání. Toto hodnocení dostávaly hry, které opravdu za něco stály a nad průměrem citelně vynikaly.
9/10 - výborné hry, od kterých se hráč nemůže odtrhnout. Téměř mistrovská díla hodná obdivu.
10/10 - hodnocení pro přelomové hry a nebo vypilované klenoty svých žánrů. Ideální poměr hratelnosti a kvality. Rezervováno pro ty nejzásadnější hry. Rozhodně by nemělo jít o běžné hodnocení.
Zatímco dnes to vypadá spíš takhle:
1/10 - 4/10 - nehratelné hry
5/10 - 6/10 - propadáky
7/10 - zklamání v případě AAA titulů, slušné hodnocení pro ostatní
8/10 - zábavná hra..a také často nejnižší akceptovatelné hodnocení pro AAA titul
9/10 - super hra a nebo běžné hodnocení AAA titulů
10/10 - povedené AAA tituly a nebo AAA tituly, které nejsou po kvalitativní stránce propadák, i když nic nového nepřináší, ale zato mají propracovanou mediální kampaň. Takto hodnocené hry by měly zabavit prakticky každého, ale jestli tomu tak doopravdy je, to už musíme posoudit každý sám..
Také to někdy samozřejmě můžete být dost subjektivní a pro daného recenzenta si konkrétní hra dané rozhodnocení prostě zaslouží.
Prostě nová doba, host vyhazuje vrchního