od Chumbaba 1. 11. 2008 10:14
OK, tak info do začátku.
Počet postav: tady nemám, co radit, já jsem Wizardry dohrál s šesti postavama - čím víc postav, tím víc povolání si člověk vyzkouší. Wizardry 7 jsou tuhá hra i s šesti lidma jsem měl místy velké potíže. Ale jsou i lidi, co je dohrávají s jednou, takže si vyzkoušej, jestli ti ty čtyři vyhovujou.
Povolání: Ve Wizardry 7 se vyplatí strávit hodinu až tři nahazováním postav na začátku. Každé povolání má minimální požadavek na atributy (síla, inteligence atd.) a podle toho, kolik bodů ti na začátku padne na rozdělování se určitá postava může stát menším či větším počtem povolání (tabulka nabídky povolání je jiná). Skoro vždycky můžeš být zlodějem, válečníkem atd. vzácnější jsou povolání typu Psionic a jen málody padne Ninja, Samurai, nebo dokonce Lord - ultimátní křižák (fighter/priest). Pokud bys rád měl samuraje a jsi líný ho nahazovat, nezoufej. Vezmi si třeba válečníka a až se mu levelováním zvýší atributy na samurajské minimum, můžeš si ho přeškolit (to ale nebude brzy).
Výhody jednotlivých povolání jsou různé. Bojovníci se liší například počtem útoků za jedno kolo, schopností dávat kritické zásahy a tím, jaké mohou používat zbraně (samuraj může používat asijské zbraně a má víc útoků i na nižších levelech), Lord může kromě boje i léčit atd. Ve hře jsou myslím čtyři druhy magie - Mage, Alchemic, Psionic a Priest. Nutné je mít Priesta (léčí) a podl mě i Mage (má mnoho šikovných kouzel jako Fireball, Iceball atd.). I alchemic má ale některá užitečná kouzla, především blinding flash, který oslepí protivníka (mimořádně praktické kouzlo) a samozřejmě ultimátní kouzlo Create Life. S psionicem moc zkušenosti nemám, ale má různá prima kouzla jako confusion atd.
Pokud nemáš k Wizardry manuál, můžeš poznat dovednosti jednotlivých povolání při jejich tvorbě. Každá magická škola má svůj skill. Mage má myslím thaumaturgy, psionic má Theosophy, priest má myslím Theology a alchymista Alchemy (už přesně nevím). Pro všechny magické školy je shodných šest okruhů (voda, země, vzduch, oheň, divine a mind), některá kouzla jsou společná pro více škol atd.
Skilly: jen tak, co si pamatuju. Zbraně jsou jasné (polearms atd.), fyzické skilly jsou také jasné (plavání - pozor, dokud nemáš plavání 10, vůbec nemůžeš do vody, postava se utopí), šplhání (na lezení v horách) atd. Specializovaná povolání mají i další odborné skilly - Skulduggery (páčení zámků), Legerdemain (vybírání kapes), Ninjutsu (schovat se ve stínu). Kirijutsu (kritické zásahy), Oratory (schopnost správně vyslovit kouzlo), ale třeba i skvělý skill Mythology (zvyšuje šanci identifikace monster). Je toho moře, kdyžtak se ptej.
Mapa: Na samém začátku hry doporučuju najít automapu. Na začátku jdeš lesem, pobíjíš brouky (je tam text o tom, jak nějaké zvíře překusuje kosti) a dojdeš k mořské laguně. Tam je truhla a v ní je mapa. Když jí nevezmeš, nebudeš mít automapu! Pozor: kvalita mapy se odvíjí od skillu Mapping - tj. optimálně tento skill jedné postavě zvyšuj a ta ať mapuje.
Jinak, jaká povolání jsou dobře nebo špatně, to záleží na každém a na preferovaném stylu hry. Já jsem měl 6 postav a hojně jsem je přeškoloval (přeškolená postava si ponechává dovednosti z minula, ale klesnou jí atributy - tj. např. když přeškolíš Mage na Fightera, máš fightera, který může sesílat firebally atd,.) Jiní hráči ale zásadně nepřeškolují a pak je potřeba se hned zkraje rozhodnout, co vlastně chceš za povolání (a zda jsi ochotný ignorovat "shaolinská" povolání a obětovat jejich critical zabíjení jednou ranou). Dej si pozor také na to, aby dosáhly na protivníka (jen první tři mohou bojovat přímo meči, rukama atd). Postavy v zadní řadě mohou používat střelné zbraně nebo dlouhé hole (třeba Priest úplně vzadu má dlouhou hůl).
Wizardry jsou jedna z nejkomplexnějších RPG všech dob. Teď toho radši už nechám, abych tě totálně neznechutil. Kdyžtak se ptej, případně můžeme založit thread na Wizardry 7.