Stránka 1 z 2

Ovládání adventur

Odeslat příspěvekNapsal: 5. 4. 2013 02:15
od ghost_writer
Rád bych zde rozjel alespoň malou diskuzi na téma ovládání v adventurách, takže se vás všech ptám: jaké ovládání, nebo chcete-li interface, je pro vás u adventury nejpřijatelnější? Hodně současných adventur (a českých asi 90%) používá model "levý klik myši prozkoumání objektu, pravý sebrání" něco v tom stylu. Přijde vám tento zjednodušený gameplay pohodlnější než klasický dosovský "nejprve vybrat sloveso (examine, pick up..) a poté kliknout na objekt? Hodně lidí (hlavně těch mladších) mi říkalo jak je irituje neustále klikat na slovo reprezentující činnost kterou zamýšlí a až poté na objekt. Jak jste na tom vy, jaké ovládání máte v dnešní době nejraději?

Re: Ovládání adventur

Odeslat příspěvekNapsal: 5. 4. 2013 08:41
od SCobra
Levým seberu nebo použiju objekt, pravým vyvolám menu s nabídkou činností, které s objektem můžu provádět (prozkoumat, sebrat, mluvit, použít...).

Re: Ovládání adventur

Odeslat příspěvekNapsal: 5. 4. 2013 12:22
od _DAVE_
Je to prostě automatizované místo "sebrat, použít, zavřít, otevřít". Funkce se aktivuje automaticky podle toho v jaké části obrazovky se kurzor nachází. Podobně je to i u ovládání ve strategiích (Duna2 vs CaC).

Novější způsob je samozřejmě uživatelsky přívětivější - na tom podle mě nemí moc co řešit.

Re: Ovládání adventur

Odeslat příspěvekNapsal: 5. 4. 2013 13:44
od Karel Kališ
I když současné adventury rozhodně nehraju tolik, jak kdysi klasiky od Sierry a Lucasu, rozhodně preferuju moderní zjednodušený styl. Líbí se mi i inventář na kolečku myši, jak je v Deponii. Čím méně věcí mě zdržuje od vychutnání si příběhu, tím lépe.

Re: Ovládání adventur

Odeslat příspěvekNapsal: 5. 4. 2013 15:12
od ghost_writer
Díky za reakce, můžete uvést nějakého konkrétního zástupce s tímto ovládáním? Něco z poslední doby, kde jak píše Karel, hráče nic nezdržuje od vychutnávání si příběhu

-- 5. 4. 2013 16:19 --

Btw ještě mě napadlo, hrál jste někdo Gabriel Knight 3? Jak vám sedlo toto ovládání? Teď pominu 3D zpracování, myslím to že kliknete na objekt a vyjede skoro až windowsovský toolbar s ikonama pro sebrání, prozkoumání atd. Víte jaký je můj problém? Že mi to dvojklikové ovládání s automatickou změnou kurzoru prostě přijde moc jednoduché, že hráč v podstatě nemá možnost udělat něco špatně a jen kliká na možnosti která mu hra dá. Jakože ve starších adventurách jste mohli všechno "zkusit" prozkoumat, všechno "zkusit" sebrat, všechno "zkusit" otevřít a pokud to nešlo, postava nějak zahlásila že to nejde. Ale dnes už automaticky podle kurzoru vidíte co vůbec můžete udělat, tudíž se ani nejde splést. Přijde mi to jako určité omezení svodoby, že hra hráče svazuje a eliminuje možnosti, celkově zjedodušuje hru... co vy na to?

Re: Ovládání adventur

Odeslat příspěvekNapsal: 5. 4. 2013 15:19
od SCobra
Mně se třeba dobře hrály adventury ze série Blackwell (teda když pominu poslední díl).

Edit: Gabriel Knight 3 byl divnej i díky tomu toolbarovému ovládání. Nebylo to moc elegantní řešení :) Jak jsem psal, pokud po kliknutí na předmět vyjede nějaké jednoduché meníčko, co všechno se s ním dá dělat, můžou tam být klidně všechny možné činnosti, nemusí tam být nutně jen ty, které přinesou nějaký výsledek...

Re: Ovládání adventur

Odeslat příspěvekNapsal: 5. 4. 2013 17:07
od Karel Kališ
GK 3 jsem hrál a popravdě si ovládání moc nepamatuju, takže mě nijak výrazně nezaujalo/neštvalo.

Osobně musím říct, že mi vůbec nechybí to, že 9krát kliknu a 8krát to nápíše "tohle nejde udělat" :)

Re: Ovládání adventur

Odeslat příspěvekNapsal: 5. 4. 2013 17:37
od SCobra
Problém je, že kdysi se tohle řešilo tak, že postavička měla třeba 4 nebo 5 replik, které se střídaly po výběru špatné akce. Když se to povedlo, byly ty repliky i vtipné. O tohle bych nerad přišel. Plus pochopitelně každý předmět ve hře měl nějaký zajímavý popisek...

Re: Ovládání adventur

Odeslat příspěvekNapsal: 5. 4. 2013 17:44
od holubek002
Karel Kališ píše:Osobně musím říct, že mi vůbec nechybí to, že 9krát kliknu a 8krát to nápíše "tohle nejde udělat" :)

Presne. Ale neni to nic, kvuli cemu bych to odmitl hrat. Par let zpatky jsem hral nekolik starych adventur (Monkey island, Fate of atlantis,... Ale i ty uz jsou na tom s ergonomii taky lepe nez jeste starsi. Napriklad Last crusade ani nezobrazoval, ze jste najeli na aktivni predmet, a to uz jsem teda hrat odmitnul) a ovladani mi necinilo zadny problem. Ono je to jako se zdravim v fps. Vetsina her (a dneska uz asi i lidi) preferuje samouzdravovani, ale behem par vterin si zvyknu i na klasicke lekarnicky.

Re: Ovládání adventur

Odeslat příspěvekNapsal: 5. 4. 2013 18:48
od ghost_writer
Napriklad Last crusade ani nezobrazoval, ze jste najeli na aktivni predmet, a to uz jsem teda hrat odmitnul


Wow, to je zajímavý. To bylo např. i v Gabriel Knight jedničce, že člověk vůbec nevěděl zda je daný předmět aktivní nebo ne. To ti vážně vadí? Co vám ostatním?

Re: Ovládání adventur

Odeslat příspěvekNapsal: 5. 4. 2013 20:02
od SCobra
O tomhle bych už dneska vůbec neuvažoval. Tenkrát se to nedělalo proto, že by to bylo super, tenkrát se to dělalo proto, že se to jinak neumělo ;-)

Re: Ovládání adventur

Odeslat příspěvekNapsal: 5. 4. 2013 21:05
od Ertefol
Tak aby mi hra nezobrazila ani aktivní předmět, to bych vážně nehrál.

Jinak k původnímu tématu: pokud jsou tři akce (sebrat, použít, prohlédnout si) tak jsem za tuhle volbu rád, ale ten zbytek asi moc ne... To jednodušší mi taky vyhovuje víc.

Re: Ovládání adventur

Odeslat příspěvekNapsal: 6. 4. 2013 00:18
od _DAVE_
Ony některé ty staré hry opravdu nebyly moc "user friendly", pokud si vzpomínám tak v dobových recenzích ve Score a podobně byly občas hlášky obtížnost nehratelná atd.
Často právě kvůli hodně neintuitavnímu způsobu ovládání, které hráči házelo klacky pod nohy.

Já docela nedávno hrál Indyho4 (poprvé), a musím říct že tam bylo vše ok, ale plno dalších může být z dnešního pohledu doslova peklo.

Re: Ovládání adventur

Odeslat příspěvekNapsal: 6. 4. 2013 09:59
od SCobra
Stačí juknout na Angry Videogame Nerd a člověk zjistí, že spousta (možná většina) starých her byla strašný peklo - tenkrát to prostě nevadilo, člověk se s tím nějak vypořádal, ale zpohodlněli jsme (pěšky už bychom z Prahy do Brna taky nešli, i když se to tak kdysi běžně dělalo) :) Ono ovládání v Duně 2 nebo ve Warcraftu 1 je z dnešního pohledu taky celkem na zbláznění. A jaký jsou to klasiky :)

Re: Ovládání adventur

Odeslat příspěvekNapsal: 6. 4. 2013 10:26
od holubek002
ghost_writer píše:Wow, to je zajímavý. To bylo např. i v Gabriel Knight jedničce, že člověk vůbec nevěděl zda je daný předmět aktivní nebo ne. To ti vážně vadí? Co vám ostatním?

Vazne? GK mam taky v planu si nekdy zahrat a tohle me moc nepotesilo...
A jestli mi to vadi? Rozhodne. X nabidek a ani nemit tuseni na co jdou ci nejdou pouzit je pekne na nic. Pokud to hra nabizi, tak pouzivam i zobrazeni vsech aktivnich predmetu (az pote, co obrazovku projdu sam. Jenom abych se ujistil, ze jsem neco neprehlidnul).