Psaní recenzí

Vše o tomto fóru, o magazínu Doupě.cz a serveru FreeHry

Moderátor: Moderátoři Doupě.cz

Odeslat příspěvekod includes 9. 5. 2006 14:47

2Johny Morkes: Díky za rady, pokusím se to nějak vylepšit :)
includes
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mr_wawra 9. 5. 2006 14:59

Co jsem jen tak letmo prolít začátek, tak tam bych brutálně vytknul tu Prahu, protože ta je od skutečnosti vzdálená jako náš premiér od inteligence.
HC Slavia Praha - to je moje radost!
Kultura kriplů vydrží vše
mr_wawra
Dominating
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xgandalf 9. 5. 2006 15:05

Ono je taky trochu problém, když člověk začne pročítat cizí recenze, tak chca nechca (super výraz, ne? :D ) začne kopírovat (myšlenky, postupy atp.). Otázka je, jestli je to správně. Řekněme to takhle, kdysi jsem psal do jistého diskmagu a co si budem povídat, stálo to za prd (dneska už o tom nechci ani slyšet). Neb jsem byl pyšným čtenářem tehdy kultovního Score, tak jsem se snažil těmto dnes již "ex-borcům" přiblížit. Průser, vážení, průser. Jednak to samozřejmě bylo poznat a kromě toho jsem tehdy neměl schopnosti na to, abych něco takovýho utáhl (literárně, myšlenkově). Takže ano, klidně pročítejte recenze na herních webech, ale proboha, neřiďte se jimi příliš striktně nebo nedej bože nekopírujte. Dost mě v poslední době irituje, když čtu recenze a originální recenzi najít je kumšt. Jasně, některý jsou napsaný líp, některý hůř, ale skoro všechny jsou stejný, co do struktury a co do obsahu. Takže začínajícím autorům radím - buďte sví(nebo svý, teď fakt nevím, obojí vypadá blbě) a nepiště recenzi ala ostatní.
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod David Sláma 9. 5. 2006 15:17

Skinny, předně doporučuju seznámit se se základními typografickými pravidly, nebo aspoň s jedním - za interpunkcí (tečka, čárka, otazník...) se píše mezera. Pozornost bys měl také věnovat smysluplnému dělení textu do odstavců - masivní blok textu je všechno, jen ne něco, co by čtenář chtěl dobrovolně číst.

Recenze samotná je poměrně krátká a krátký text má pro autora vždy jednu záludnost - je potřeba se vypořádat s důležitostí jednotlivých aspektů hry, vybrat ty nejpodstatnější a o těch pohovořit. Více o tom píše Honza v příspěvku nad recenzí.

Celkově jsi textu dále ublížil ve dvou věcech. Zaprvé měníš téma uprostřed věty, což je neskutečně matoucí (resp. každý to pochopí, ale působí to špatně, viz např. "Toto rozhodně hodnotím jako plus,nýbrž také jednu drobnost při vrhání noži."). Zadruhé je v textu několik rozporů, kupříkladu linearita a po čase stereotyp podle tebe sráží hrů do kolen, ale vzápětí hodnotíš hratelnost jako "menší revoluci".

Samozřejmě by ses měl také vyvarovat gramatických chyb, třeba "vyjímka" a další. Jinak bych ti doporučil spíše zkoušet rozsahově delší texty, řekněme tak 6-8 tisíc znaků. S největší pravděpodobností se ti delší recenze budou psát lépe.
David Sláma, editor časopisu Computer
Failure is not an option. | Ignorantia iuris non presumitur nec toleratur.
David Sláma
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Skinny 9. 5. 2006 16:28

moc vám děkuju (hlavně Davidu Slámovi) za kritiku a za vysvětlení všeho důležitého v příští recenzi se už vynasnažím víc tak snad z toho něco bude cca za týden mě tu máte zas
Skinny
Rampage
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Peter S. Kenedy 9. 5. 2006 16:38

[quote="David Sláma"; Zadruhé je v textu několik rozporů, kupříkladu linearita a po čase stereotyp podle tebe sráží hrů do kolen, ale vzápětí hodnotíš hratelnost jako "menší revoluci".
n/quote]
Tohle jsem ale viděl i v recenzích na doupěti a taky jsem se hodně divil
WiiU, 3DS, PS3, PS4
Moderátor diskuzního fóra doupe
Peter S. Kenedy
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod simsah 9. 5. 2006 16:43

xgandalf píše:Takže začínajícím autorům radím - buďte sví(nebo svý, teď fakt nevím, obojí vypadá blbě) a nepiště recenzi ala ostatní.e/quote]


Buďte sami sebou :mrgreen:
simsah
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod David Sláma 9. 5. 2006 16:46

Peter S. Kenedy píše:Tohle jsem ale viděl i v recenzích na doupěti a taky jsem se hodně divili/quote]

Schizofrenie je svinstvo :) Kdyžtak pak řekni, kde jsi to viděl, popřípadě se ozvi, až na to narazíš.
David Sláma, editor časopisu Computer
Failure is not an option. | Ignorantia iuris non presumitur nec toleratur.
David Sláma
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Peter S. Kenedy 9. 5. 2006 16:47

David Sláma";[quote="Peter S. Kenedy píše:Tohle jsem ale viděl i v recenzích na doupěti a taky jsem se hodně divili/quote]
Schizofrenie je svinstvo :) Kdyžtak pak řekni, kde jsi to viděl, popřípadě se ozvi, až na to narazíš.a/quote]

Hmm ted ti to neřeknu přesně ale je fakt že jsem si vás možná spletl a bylo to v GameOnu :oops:
WiiU, 3DS, PS3, PS4
Moderátor diskuzního fóra doupe
Peter S. Kenedy
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod David Sláma 9. 5. 2006 16:48

Teda já se snad urazím :D.
David Sláma, editor časopisu Computer
Failure is not an option. | Ignorantia iuris non presumitur nec toleratur.
David Sláma
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Peter S. Kenedy 9. 5. 2006 17:02

[quote="David Sláma";Teda já se snad urazím :D.>/quote]
Jo no to je ostuda a já se omlouvám pokud to tak je :oops:
WiiU, 3DS, PS3, PS4
Moderátor diskuzního fóra doupe
Peter S. Kenedy
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod David Sláma 9. 5. 2006 17:37

Pohoda, psal jsem se smajlíkem ;).
David Sláma, editor časopisu Computer
Failure is not an option. | Ignorantia iuris non presumitur nec toleratur.
David Sláma
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Peter S. Kenedy 9. 5. 2006 19:26

[quote="David Sláma";Pohoda, psal jsem se smajlíkem ;)../quote]
Já vím ale já to beru vážně :?
WiiU, 3DS, PS3, PS4
Moderátor diskuzního fóra doupe
Peter S. Kenedy
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Skinny 16. 5. 2006 17:57

Return to Castle Wolfenstein


Pokud vám jméno této hry od id Software nic neříká vězte, že její předchůdce byl jedním ze zakladatelu 3D FPS. Po jeho vydání v roce 1992 se ale tvůrci začali věnovat později velkému hitu Doom a Wolfenstein byl bohužel uložen na dobu neurčitou k ledu. O celých deset let později přichází znovu, aby rozvíjel poselství svého předchůdce.
Return to Castle Wolfenstein (dále jen RtCW) je tak trochu zvláštní válečnou akcí a od konkurence se malinko liší, takže není pouze další z velkého spektra dnes již ohraných FPS z druhé světové. Nesleduje však žádnou historickou bitvu z již zmíněné války. Zápletka a příběh jsou zcela smyšlené, na což ostatně následným čtením přijdete sami.
Nikdo se vás na nic neptá a hned po uvodní rozhovorové animaci s šéfem (v které se mimo jiné dozvídáte váš primární ukol, a to zabránit "moc milé slečně" Blawatské v jejích pokusech o oživení supervojáku a případně zlikvidovat i ji) se vrháte střemhlav do boje. Ten bude velmi tvrdý a obstojí jen opravdoví hrdinové, jelikož se bude bojovat tzv. Rambo stylem, tedy muž proti .......mnohonásobné přesile. Naštěstí vám je předložen jeden ze tří stupnu obtížnosti, což rozhodně přijde vhod.
Začátek se odehrává na zámku a už po pár set metrech zjistíte, o co ve hře půjde. Spatříte totiž vědce, jenž ještě než jste dorazili provedl něco moc děsivého nejspíš bezbrannému muži. To "NĚCO" by se nikomu z nás rozhodně nelíbilo. Pokusy na lidech jsou ostatně v RtCW na denním pořádku, a tak vás při putování asi dvaceti pěti levely nesmí překvapit zohavená torza vojáku s vyhřezlými vnitřnostmi povalující se na zemi v tratolišti krve. A co je ještě horší, proti nestvůrám, které jim to způsobili se bude bojovat. Nebojte se však, vaši častější nepřátelé budou přeci jen vojáci. Rozhodně mě ale různí kostlivci, roboti a další mile překvapili. Nesmím opomenout ani chytré, kooperující ženy v přiléhavých sexy oblečcích, které vám postup rozhodně neusnadní, spíše naopak. Oddálit smrt pomohou některé, ne vždy vídané prototypy zbraní, kterých je celkem něco kolem patnáctky a za zmínku stojí například dynamit, rotační kulomet Venom, plamenomet,Tesla. A tím výčet zdaleka nekončí. Spíše jsem jej tím lehce nakousl.
Aby hra využila všechen svůj potenciál, jenž jí příběh plný paranormálních jevu nabízí, je vcelku logické zakomponování hned tří bossu. První by vám neměl činit větší potíže, přesto doporučuji alespon minimální taktizování. U druhého souboje bude zapotřebí zlikvidovat vícero supervojáku a plně se projeví vaše šikovnost a schopnost uvažovat. A jako s posledním se po strastiplné cestě setkáte se samotným..... Ale to už nechám na vás. Rozhodně se máte na co těšit, v dobrém slova smyslu.
Od RtCW nečekejte příběh plný zvratu, které by vám zamotaly hlavu a po dohrání zanechaly mnoho nezodpovězených otázek. Nic takového se dít nebude, ale zda je to dobře či špatně budete muset posoudit sami. O slovo se hlásí kritika, tudíž jí přenechejme slovo. Pozlobila mě herní doba zastavivší se na osmi hodinách, což je na dnešní dobu sice obviklé, ale přeci jen si mohli dát autoři trochu více práce, případně času na vývoj a už by se mohla v tomto ohledu blýskat ve velmi uspokojujících hodnotách. Takto je pouze lehce v nadprůměru. Na verdikt si budete muset ještě počkat, tudíž není zdaleka nic ztraceno. U kritiky si ještě pobudeme. I když je hra staršího data, musím zmínit, ač strašně nerad, že je lineární až hrůza. Nikdy nemáte možnost odbočit a bit pouhá myšlenka udělat cokoli, s čím autoři nepočítali nepřipadá v uvahu. Aspon že nuda je obejita chytře. Už už si říkáte, že byste s tím prodnešek sekli, (téměř) vždy se objeví něco, co vás požene dál. At už se jedná o již zmíněné zbraně, které si budete jistě chtít následně po získání vyzkoušet v praxi, či nové a vskutku zajímavé druhy nepřátel s nimiž není radno si zahrávat. Ve vteřině vás mohou ti nejsilnější, ale ne jenom ti, poslat k ikonce load. Tu budete ostatně po nástupu těchto stvoření na scénu používat často, takže radím ukládat a ukládat.
Problémy opustíme a hurá zpět ke kladům. V téměř každém levelu je ukryt poklad. "Co to znamená ?" ptáte se možná. Vcelku jednoduše: stlačením, prostřelením, probouráním určitých předmětů či objektů se můžete dostat do tajných místností, jež obsahují opravdu zajímavé věci. Někdy se jedná "pouze" o náboje. Mnohem zajímavější jsou ale lékárničky, víno, které má tu výhodu, že se dá přenášet s sebou a slouží taktéž jako medicína, nebo zlaté cihličky a mnohé další záhadné věcičky, za jejichž nalezení by se nemusel stydět ani Indiana Jones. Hledání těchto míst není povinností a celý RtCW je možno projít bez nalezení jediného. Ale pátráním po nich se alespon zvýší krátká herní doba. Gratuluji, tento tah se povedl.
Samozřejmě jsem všechny klady ani zápory nevyčerpal, přesto se blížím ke konci. I když jsem RtCW častokrát kritizoval, světe div se, je velmi zábavný a návykový. Linearita a krátká herní doba jí si ublížila, přesto se k ní po dohrání nejspíš nejednou vrátíte. Hráči lačnící po všech válečných akcích jako upír po krvi, ale tentokrát i všichni ostatní, necht si připraví "nádobíčko",jde se bojovat.

GRAFIKA:68/100 Stáří se již nezapře, přesto se na dí dá dívat.

HRATELNOST:65/100 Linearita z ní čiší na každém kroku,stejně však zaujme.

TRVANLIVOST:66/100 Je sice krátká,určitě se k ní však ještě vrátíte.

HW NÁROKY:88/100 Její spuštění by neměl být téměř žádný problém.

CELKOVÉ HODNOCENÍ:70/100 I v dnešní době je skvěle hratelná, jelikož nabízí odlišný zážitek. Takže pokud jste zatím neměli tu čest, nevím na co čekáte.






Obrázek
[/img]



Obrázek
Skinny
Rampage
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xgandalf 18. 5. 2006 06:56

2Skinny: Teď se budu vyjadřovat jenom k tvoji recenzi RTCW:

1) Zkus nedělat tak komplikovaný souvětí, pak se to hůř čte. Typickej příklad : "Oddálit smrt pomohou některé, ne vždy vídané prototypy zbraní, kterých je celkem něco kolem patnáctky a za zmínku stojí například dynamit, rotační kulomet Venom, plamenomet,Tesla." - tohle je typickej příklad toho, kdy by stálo za to souvětí rozdělit na dvě věty. Tj. např: "Oddálit smrt pomohou některé, ne vždy vídané prototypy zbraní. Těch je ve hře celkem něco kolem patnáctky, mimo jiné si užijete s dynamitem atd., atd.
2) Rozhodně neprozrazuj podstatné informace z průběhu hry, bohužel se pak při hraní může dostavit pocit "už aby to bylo". Takže jestli chceš napsat, že ve hře jsou souboje s bossy, tak žádný problém v tom není, ale nikdy nesmíš prozradit konkrétní informace (tj. že jsou tři).
3) RTCW jsem sice nehrál, ale tebou uváděný klad "poklady" byl už tuším ve starém Wolfensteinovi, o Doomovi a jeho následovnících ani nemluvě. N2co takového už by skoro mělo být ve hrách tohoto typu jako samozřejmost.
4) Asi bych se trochu zaměřil na řazení informací. Trošku mi přijde, že moc skáčeš, sice neexistuje žádná univerzální šablona, ale uprostřed článku přejít od chvále ke kritice a pak se zase vrátit ke chvále je trochu matoucí (aspoň odstavcem kdyby to bylo oddělený).

Jinak mi to přijde poměrně zdařilá recenze, jasně, dalo by se namítat, že tam chybí aspoň základní info o grafice a zvucích apod., ale u starších her to jde stranou. Jestli můžu doporučit, zkus do toho vnést trochu originality, resp. humoru. Můžeš zkusit např. napsat část v ich formě, udělat to formou monologu/dialogu apod.. Možností je opravdu plno. )

Hodně štěstí do další recenze..:-))
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků