Psychonauts
Říká se, že nejlepší hry produkuje Japonsko, zaslepení japanofilové jdou se svým tvrzením ještě dál: prohlašují, že nikdo jiný ani pořádný titul vytvořit neumí. Já osobně souhlasím pouze s první částí. Pokud jde o kvalitní kousky, stačí nahlédnout k francouzům a všimnout si jejich Beyond Good & Evilu, nebo se vydat dál na západ a uzřít adventuru Full Throttle či Grim Fandango. Ostatně, poslední dva příklady jsem nezmínil náhodou. Jedná se o tituly z produkce vizionáře a inovátora Tima Schafera. A dnes nastal správný čas podívat se na zoubek jeho dalšímu dítku, Psychonautům, a zjistat, zda pečoval o jejich chrup stejně svědomitě jako u předchozích potomků.
Příběh vás zavede do letního tábora plného rozdováděných capartů, kteří jsou mnohdy poprvé v životě odloučeni od domova. Každý z nich se s touto situací pere po svém: jedni zaboří hlavu do polštáře a pláčem se dožadují pozornosti, dalším se tu líbí, no a posledním případem je, když dítko přišlo zcela dobrovolně. Vždyť vidina stát se psychonautem tolik láká.
Vaše maličnost se řadí (jako asi jediná) do třetí skupiny. Chlapec se jmenuje Razputin (pro přátele jednoduše Raz), utekl z domova, jelikož sní o získání onoho titulu, kvůli kterému přijeli naprosto všichni. Ovšem získají jej jen ti nejšikovnější a nejstatečnější.
Pekelně ostrý výcvik
Vedoucím tábora je kouč Morceau "Morry" Oleander, chlapík malého vzrůstu, ovšem vše si plně vynahrazuje svou prostorovou objemností : ). Mrňous je přísný, chce, aby v táboře panovala tvrdá kázeň a disciplína. Ovšem na našeho Raze ani jeho praktiky nestačí, jak brzy zjistí.
Ještě než se pustíme do recenze samotné, slušelo by se uvést na pravou míru, o jaký herní žánr se vlastně jedná. Pro recenzenta v tomto případě otázka velmi záludná. Užijete si do sytosti jak klasického plošinovkového hopsání, tak akčního střílení a jiných aktivit. Proto bych Psychonauty zařadil do škatulky akčních adventur a nádobu nadobro uzavřel.
Ani si nestačíte vybalit a už na vás čeká uvítací ceremoniál v podobě výcvikového tábora. Jedná se vlastně o jakýsi brífink, ovšem ne ledajaký! Celý se totiž odehrává v koučově hlavě. Že tomu nerozumíte? Nebojte, všechno dám ihned do pořádku. Psychonaut se totiž dokáže "nabořit" do hlavy jiných bytostí, což bude ostatně náplň převážné části hry.
Díky astrálnímu myšlení a miniaturním dveřím, jenž připlácnete nebožákovi na hlavu, budete vtaženi do jeho mysli. V ní můžete zkoumat mnohdy prohnilé výplody jeho fantazie.
Skrze Hypothalamus, mírně doleva přes Varolův most zavítáme na klasické americké předměstí plné rodinných domků, zahrad a grilů. Ale stačí jeden bystrý pohled, abyste pochopili, že tu něco není, jak má. Každá ulice je zasazena do jiného úhlu, proto vás nesmí překvapit, až se ocitnete hlavou dolů vůči výchozí pozici. Kamera pochopitelně na všechny změny reaguje, takže se nemusíte bát. Anebo navštívíte prkna, která znamenají Svět v mysli bývalé divadelní herečky Glorie Von Goutonové. Podíváte se na několik divadelních scénářů a dokonce se i fyzicky zúčastníte představení. V kempu se mezitím děje něco nekalého; chudáčkům žáčkům někdo jejich mozky krade, následkem čehož bezvládně chodí sem a tam a vykřikují "TeeVee". Zjistíte, kdo za tím vším stojí?
Osob, jejichž hlavy skrz naskrz prošmejdíte, se ve hře nachází celkem 13. K tomu si připočtěte obrovskou plochu tábora, ukrývající různé bonusové předměty, které pokud budete svědomitě hledat a sbírat, vyjde vám kolem 20 hodin skvělé zábavy. Jestli ale nemáte na podobné blbůstky chuť ani náladu a vystačíte si se samotnou kampaní, zarezervujte si zhruba 15 hodin svého volného času.
Pomoc, já mám závratě!
Na hře je úžasná její rozličnost - tábor se tváří vcelku nevinně, pak ale "vplujete" do něčího mozku a najednou je všechno jinak. Barvy jsou ještě šílenější, level design ohromující. Tomu všemu nasazuje korunu stylové grafické zpracování (stačí zašilhat na některý z řady okolních obrázků). Jak již bylo řečeno: vše je krásně barevné, mnohdy až infantilní. Leckdo by tak mohl nabýt dojmu, že je titul určen především těm nejmenším. Jenže pozor (!), hra je plná sarkasmu a vtipu ostřejšího než pravé indické karí (kdo viděl seriál Červený trpaslík, umí si to živě představit), a rozhodně tedy není vhodná pro vaše mladé dítko. K tomu nejlepšímu požitku bohužel potřebujete výbornou znalost anglického jazyka. Vězte, že i já mnohdy tápal (ještě že byl po ruce slovník).
Psychonauti mají oproti obyčejným smrtelníkům ještě další výhody. Na rovinu, kolik z vás umí přenášet předměty různé velikosti a váhy z místa na místo jen pomocí vůle? Že se počet rovná nule? Nezoufejte, jako psychonaut se vyřádíte. Razputin si postupem času osvojí například telekinezi, pyrokinezi, neviditelnost nebo schopnost zvanou Clairvoyance, neboli vidění skrz oči nepřítele. Tím si značně usnadní boj, jak proti řadovým protivníkům, tak proti nějakému tomu bossovi, ukrývajícímu se na konci většiny levelů. Co, usnadní, vždyť bez těchto schopností by nemohl přesile ani v nejmenším odolat. Když to vezmeme kolem a kolem, Raz toho moc neumí, skáče, ručkuje, šplhá..., ale nezvládá jediný útok! Všechno probíhá díky psychice - i taková obyčejná rána pěstí je ve skutečnosti vyvolána za pomoci mysli. To samé platí o dvojskoku, kdy pod sebou chlapec díky soustředění vyrobí mohutnou oranžovou kouli, od níž se odrazí a může na ní i plachtit.
Nikdo není dokonalý
Zatím samá chvála, avšak nenechte se ukolébat. Ani tento titul není bezchyný. Semtam nižší framerate, způsobující někdy až hrozivá škubnutí, by se dal s přihmouřeným okem ještě prominout. Ne už tak další technické chyby. Pro představu uvedu i příklad: v klidu si hrajete, zrovna máte na mušce protivníka a chystáte se vystřelit...jenže to nejde. ,,Co se to proboha stalo," mumláte rozhořčeně v duchu. Je to kruté, leč je to tak- Raz zničehonic přestal reagovat na jakýkoliv pohyb. Po pár minutách marného snažení rezignujete a nezbude vám nic jiného než nahrát poslední uloženou pozici. Horor, pokud nejste zvyklí často ukládat. Další neplechu tropí výpadky zvuku u mluveného slova, přitom ostatní zvuky se vyluzují nadále. Jediné řešení, na které jsem přišel, bylo dosti drastické restartování konzole. Naštěstí se tyto problémy nevyskytují nějak často, problém se zvukem mě postihl všehovšudy dvakrát za celou dobu hraní. Přesto to kazí výsledný dojem. Škoda.
Tak vidíte, a máme to za sebou. Teď zbýva už jen udělit bodové hodnocení, což je, jako v případě zařazení titulu do správného žánru, obzvlášť obtížné. Na jedné straně se skví brilantní hratelnost se spoustou nápadů a všudypřítomným humorem, na straně druhé hnije červ v podobě nevylazenosti titulu a zbytečných chyb. A věřte, že pokud by se jim tvůrci dokázali vyhnout s elegancí, jíž v tomto díle dozajista prokázali, výsledná cifra vy se rázem vyhoupla o nějakou tu desetinku výš. Přesto si však Double fine Productions ostudu neudělali, naopak.
+
humor
slušná délka
rozličné prostředí plynoucí z rozdílnosti jednotlivých charakterů
nadpřirozené schopnosti
level design
-
delší nahrávací časy
grafické zpracování méně důležitých postav
technické chyby
9,1