od Chumbaba 5. 6. 2011 19:28
Vím, že většina z nás má teď trochu jiné RPG starosti, ale stejně bych sem rád napsal svoje dojmy po "dohrání" Morrowindu ("dohrání" píšu v úvozovkách schválně, protože o nějakém dohrání nemůže být řeč).
Morrowind jsem zatím hrál asi 100 hodin, prošel jsem hlavní dějovou linii, velkou část kouzelnické a magické gildy a císařské legie. Neviděl jsem ani ťuk z datadisků a i na Vvardenfellu mám ještě obrovské množství nedodělané práce. Ale myslím, že toho o Morrowindu vím už dost na to, abych mohl posoudit letitý spor Morrowind-v-Oblivion.
V čem má podle mě navrch Morrowind:
1) Rozsáhlý a maniacky propracovaný svět: Vvardenfell je plný věcí, míst, lidí a zajímavostí. Stovky dungeonů a questů, desítky měst, vesnic a sídel, všude spousta domů, věcí k objevování atd. Řekl bych, že Morrowind vede nad Oblivionem kvantitativně - je v něm prostě všeho víc. Na druhou stranu chci ale upzornit, že podobně, jako v Oblivionu zabírá velkou část herní plochy "prázdný les", i velkou část Vvardenfellu zabírá pustina Molag Amur.
2) Hlavní dějová linie a příběhové pozadí: Historie Vvardenfellu a příběh o Nerevarovi a jeho přátelích mi přišel skutečně zajímavý. Hlavní dějová linie Oblivionu sice je filmově dramatická (vypálení Kvatche, vražda císaře, bitvy u měst atd.), ale dějová linka Morrowindu je skvěle navázaná na historii herního světa. Na začátku hraní jsem vůbec nechápal, o co v Morrowindu jde - svět mi připadal obrovský, nepochopitelný a tím pádem i nezajímavý. Po desítkách hodin hraní jsem do něj začal pronikat a všechno se mi začalo propojovat. Svět Morrowindu je chytře vymyšlený, je to hra pro historiky a sociology, lidi, co rádi hloubají nad mapami nebo čtou Tolkiena. Hlavní dějová linie mi přišla napínavější než v Oblivionu. Na druhou stranu upozorňuji, že i v Morrowindu narážíme na opakování úkolů – ať už sjednocujeme Ashlandery, sbíráme osm kusů hole nebo zavíráme brány Oblivionu.
3) Více možností, otevřenější hra: V Morrowindu jsou dalekosáhlé možnosti, systém je otevřený a není omezený. Lze si kouzly a alchymií zvyšovat atributy prakticky do nekonečna. Lze létat, zlepšovat si víc skillů. Víc typů dungeonů, mnohem víc gild a dějových linií.
4) Lepší freeform: Omezenější level-scaling znamená realističtější svět a vyšší pocit uspokojení z poražení silného protivníka.
V čem podle mě má navrch Oblivion:
1) Vedlejší questy – vedlejší questy v Morrowindu (hrál jsem jich několik desítek, ale zdaleka ne většinu) mi přišly stále stejné. Někam jdi, něco přines, něco ukradni, někoho zabij atd. Není to rozhodně nuda, protože hráč se baví perfektním RPG systémem. Ale celkově mi vedlejší dějové linie přišly dost slabé. V Oblivionu jsou skvělé vedlejší gildy (hlavně zlodějská a vrahové, ale i bojovníci mají něco do sebe) a i free roam questy jsou vesměs zajímavé. Mám doma návodovou knihu na Oblivion a dá se číst v podstatě jako kniha.
2) Dynamičtější, modernější herní systém – vyhovuje mi víc. Dynamičtější souboje s krytím v Oblivionu mi přijdou zábavnější, vyhovuje mi doplňování many, celkem se mi líbí i mezihry a další věci, o kterých ale chápu, že většinu fanoušků Morrowindu štvou.
Celkově vzato mě víc bavil Oblivion, ale je to možná tím, že jsem ho hrál jako první. Obě hry považuji za naprostou špičku RPG a spory o to, která je lepší, mi přijdou zbytečné. Za největší chybu Morrowindu považuji problém s questovými dungeony, které nejdou nijak rozlišit od nequestových (viz moje příspěvky výše). Ale s trochou dobré vůle se to dá vyřešit.
Závěrem bych chtěl vyvrátit několik popletených mýtů, které o Morrowindu mezi lidmi panují (jako má Oblivion svoje krysy má i Morrowind své pověry, které mají často dokázat, že Morrowind je lepší než Oblivion):
1) V Morrowindu není level-scaling: Todd Howard nedávno potvrdil, že ve všech RPG od Bethesdy je level scaling a je i v Morrowindu. Level-scaling se týká pokladů v truhlách i protivníků (někteří slabší protivníci v některých lokacích jsou postupně nahrazováni silnějšími).
2) Fast travel: Oblivion je často považován za špatnou hru, protože „hráč hned může jít kamkoliv fasttravelem“. To je samozřejmě hloupost, jít se dá jen do měst, do ostatních lokací je třeba dojít pěšky. Podobně, i v Morrowindu je možné silt stridery a teleporty během prvních 5 minut hry dojet na druhý konec světa. Vychází to zhruba nastejno. Jediný rozdíl je v možnosti vracet se na dříve navštívená místa. PS: Největší fast travel byl v Areně.
3) Vývoj postavy: O Morrowindu se často říká, že to byla „hardcore RPG“, zatímco Oblivion je zjednodušený. Něco na tom je, ale v jednom aspektu je podle mě víc hardcore Oblivion. Umožňuje totiž trénink za peníze jen u pěti skillů za level. V praxi to znamená, že na +5 +5 +5 musí člověk v Oblivionu ručně vytrénovat 25 skillů. V Morrowindu jde s dostatkem peněz udělat level za 2 minuty u trenéra.
To je všechno, Elder Scrolls forever.