Wasteland 2

Morrowind, Knights of the Old Republic, Baldur's Gate...

Moderátor: Moderátoři Doupě.cz

Odeslat příspěvekod xgandalf 17. 3. 2013 13:46

Důkaz, že staré klasiky mají svoje místo na konci aneb pohádka o vítězství pařanů nad masovým publikem.

http://www.kickstarter.com/projects/inxile/wasteland-2?ref=live

http://wasteland.inxile-entertainment.com/



Všechno o pokračování starého RPG Wasteland, duchovního předchůdce Falloutů

-- 17. 3. 2013 13:47 --

Historie - Wasteland:
Wasteland byla strategická RPG hra vydaná v roce 1988 firmou Interplay pro distributora Electronic Arts na Apple II a následně portovaná na oblíbené Commodore C64 a v té době teprve rozjíždějící se PC. Šlo o velmi zdařilý mix RPG a strategie (i na dnešní dobu), kdy z RPG si Wasteland bral zejména vývoj postav a příběh, ze strategií zase tahový systém boje (říkal tu někdo Jagged Alliance?). Na dnešní dobu byla hra značně variabilní a otevřená. Problémy bylo možné řešit několika způsoby, vývoj postav byl poměrně komplexní a propracovaný (hra operuje s devíti Vlastnostmi - Statistics a 35 skilly - perky, které jsou odvislé od úrovně IQ daně postavy), hráč měl poměrně slušnou volnost v sestavení své jednotky a jejím vyzbrojováním, rozhodnutí v průběhu hry se následně odrážela v celém herním světě. (ehmmm, ehmmm, Skyrim se krčí v koutě).

Hra jako taková se odehrává v postapokalyptickém světě roku 2087 po jaderné válce roku 1998. Hráč ovládá skupinu čtyř charakterů jednotky Desert Rangers, což je pozůstatek U.S.Army. Postupem času je možné skupinu rozšířit až na sedm charakterů (tři sloty jsou vyhrazeny pro NPC). Vaše skupina byla pověřena prozkoumat řadu incidentů, které se začaly vyskytovat v oblasti jihozápadních (bývalých) USA. Není překvapením, že se z příběhu vyhrabe klišé v duchu záchrana celého světa, potažmo jeho zbytků.

Hra je v dnešní době určená hlavně pro masochisty a zaryté old-school hráče. Nikdo kromě nich nejspíš nepřekousne grafické zpracování (EGA), zvuky (kdo měl tehdy zvukovku, tak byl king) a hardcore hratelnost. Pro výše uvedené skupiny je hra zdarma ke stažení (včetně manuálu a protipirátské ochrany) například tady:

http://www.oldgames.sk/game/wasteland/

Aby jste si udělali obrázek, jak to tehdy vypadalo:



Současnost - Wasteland 2:
Minulý rok (tj. 2012) se na Kickstarteru objevil Brian Fargo, zakladatel dnes již zaniklé firmy Interplay Entertainment a rovněž zakladatel ještě nezaniklé firmy InXile Entertainment s žádostí o crowfunding pokračování původní hry Wasteland z roku 1988. Na první pohled záměr nedával logiku. Původní Wasteland, ať už byl jakkoliv kvalitní, byl z roku 1988 a z dnešních hráčů o něm slyšel málokdo. Asi už nikdo nezjistí, jestli to od Briana byl poslední zoufalý pokus, nebo naopak geniální tah, ale podpora tohodle záměru ze strany hráčů byla vcelku masivní.

Podívejme se na výsledná čísla:
- žádaná finanční částka - $900,0000
- obdržená finanční částka - $2,933,252
- počet podporovatelů - 61,290

A to se bavíme pouze o Kickstarteru. Hru je kromě toho možné objednat i na stránkách InXile a v současné době lze objednat i dvojbalení Torment:Tides of Numenera (další Brianovo RPG, u kterého už je jisté, že vznikne)+Wasteland. Celkově se dá říct, že se bavíme o částce min. okolo $3,500,000 a to jsou pouze předobjednávky. Potom, co se hra dostane do prodejní digitální sítě (například gog.com apod.), se dají předpokládat další příjmy (odhadnout jejich objem si ale asi nikdo netroufne).

Co vlastně bylo příčinou takové masivní podpory? Přitom u hry, o které prakticky nikdo nic nevěděl. V první řadě je to nepochybně osoba Briana Farga a jeho týmu, což je pro mnoho hráčů (včetně mě) určitou zárukou kvalitního RPG. Místo návaznosti na původní Wasteland se většině hráčů vybaví spíše návaznost na původní dva díly Falloutu (předtím, než je Bethesda infikovala 3D a nudou). To samo o sobě jsou dle mého názoru dva hlavní faktory, které ovlivnily rozsah podpory. Poslední faktor, který obecně hraje těmto projektům hodně do ruky (to samé Project Eternity, to samé Torment: Tides of Numenera) je vzrůstající odpor herní komunity k praktikám provozovaným velkými vydavatelskými molochy jako EA a Ubisoft a jejich snaha o debilizaci stávajících sérií (viz nové Simcity) a always online ochrana a problémy, které s tím přicházejí (opět nové Simcity a výsměch EA). Spolu s určitou touhou po návratu ke kořenům a nostalgií to vytváří velmi silnou skupinu lidí, kteří touží po návratu starých klasik bez jakýchkoliv kompromisů.

Wasteland 2 je momentálně zhruba v polovině svého vývojového cyklu. Předpokládané datum vydání je říjen 2013 a bylo již prezentováno první video z aktuálního gameplay hry, což rozhodně potěší víc, než různé filmečky nebo cut-scény, kterých tak jako tak ve hře nejspíš příliš nebude.

Co všechno můžeme vlastně vyčíst z onoho videa? Jednak to vypadá, že se v rámci hry se setkáme s různými frakcemi, se kterými budeme moci bojovat, případně uzavírat alinance. Naše skupinka Echo 1 bude vyslána na prozkoumání tísňového volání, které přijme základna Rangerů.
Co zatím tedy víme:
- modifikovatelné a přesouvatelné UI
- je použito grafické rozhraní UNITY 3D, hra je po vzoru Falloutů 3D isometrické RPG
- boj je na tahy, je poměrně komplexní, každá postava se ovládá separátně - bere se v úvahu friendly fire. Je možné přepnout do hex-zobrazení.
- hra počítá i krytí za různými objekty
- hry vypadá slušně ukecaně, což nepotěší odpůrce angličtiny
- dialogy jsou (zatím) pouze v textu - nejspíš to tak zůstane, maximálně při rádiových preskript rozhovorech bude použit dabing
- vlastnosti vycházejí z původního Wastelands
- Wasteland 2 se nejspíš objeví i na Originu, divil bych se, kdyby nakonec neskončil i na Steamu (je tady ale otázkou, proč brát verzi s on-line nutností připojení, že?)

-- 17. 3. 2013 13:48 --

Hodně zajímavé info o vývoji, žel u konkurence

http://games.tiscali.cz/tema/wasteland- ... -dal-62081
Look, three-headed monkey. Guybrush Threepwood, mighty pirate
What can change the nature of a man? Ravel
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kurcatovium 4. 4. 2013 19:38

Vypadá to moc slibně.
kurcatovium
Dominating
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Carter83 5. 4. 2013 09:51

Všechny tyhlety Kickstarter projekty vypadají velice slibně a osobně budu jenom rád, pokud nastane návrat k "pořádným RPG". Jenže zároveň ve mně hlodá červíček pochybností - "na papíře" vypadala spousta her bombasticky, a relalita pak byla jiná.

Co mě mimo jiné zaujalo je to, že Wastelands 2 (a právě tak Tides of Numenera) poběží na Unity enginu. Přednedávnem jsem totiž zaznamenal, že i někteří vývojáři her pro RPG Maker přecházejí na Unity. Možná se pro RPG stane podobným "standardem" jako kdysi Infinity.
Carter83
Killing Spree

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 6. 4. 2013 00:06

On ten Kickstarter je vůbec zajímavý projekt, koho by napadlo nechat si hru platit předem, mě tedy ne :)

Navíc tím pro ty vývojáře odpadá veškerý ten tlak jestli ty prachy vystačí do konce vývoje, jestli mi do toho ten co to platí nebude kecat a nevznikne pak úplně jiná hra. (Alan Wake - typický příklad).

Osobně jsem rád že vznikla jakási alternativní scéna, která tu před tím téměř nebyla. Rád si zahraju ty "velké trháky" typu Crysis, ale stejně rád si zahraju krokovací dungy v novém kabatku a nebo třeba Tormenta.

Pravda, o hromadě her z Kickstarter se píše, ale ještě jsem žádnou profláklejší nepotkal hotovou a vydanou.
_DAVE_
Rampage
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod SPY 6. 4. 2013 00:12

No myslim, ze ten tlak jestli vystaci prachy je mnohem vetsi, kdyz jim dojdou prachy pred dokoncenim hry tak co? Vydavatel, kterej by to dofinancoval tu neni, tak budou delat druhej kicstarter na dodelani hry ? :)

Co se mi na kickstarteru nelibi, ze celkem treba prispeje $4ma milionama, ale vubec netusi, jestli se nejakej milionek nevyparil do kapsicky nekoho predem.

Druha vec je, ze hra je zaplacena predem, tak ekonomicky smyslejicim lidem by mohlo logicky pripadat - udelejte nejakou prumernou srajdu za co nejmin, vsak penez jsme si uz nabalikovali dost, tim ze lidi prispeli daleko vic, nez jsme vubec potrebovali.

Do nedavna jsem veril, ze studia typu Obsidian, Double Fine si nebudou chtit p0sramotit povest. Na druhou stranu po tom co predvedl GearBox s Alienama jsem si uvedomil, ze povest ma rada studii zrejme uplne na haku, hlavne kdyz to bude dojit prachy.

Celkove je to hodne o duvere, no uvidime, jak dopadnou prvni projekty, jestli to vyjde dobre, tak pak taky treba na neco prispeju. Zatim k tomu pristupuju opatrne ;-)
SPY
Killing Spree

Odeslat příspěvekod SCobra 6. 4. 2013 10:04

I při klasickém financování se hra platí předem. Jen ji platí vydavatel. Nemyslím, že by GearBoxu nezáleželo na pověsti, akorát jim prostě vydavatel šlápnul na krk ("Je to sice sračka, ale už to prostě musíte vydat, my už vám na další vývoj nedáme ani korunu."). Na Kickstarteru by měl být garantem Kickstarter, ne? Pokud by teda člověk z objektivního pohledu nedostal, za co zaplatil...
PC, PS1, PS2, PS3, PS4, WiiU, New 3DS XL, New 3DS, GC, PSP, PSVita, N-Gage, N-Gage 2, GameBoy Advanced, XBox, X360, XOne, N64, NES
SCobra
Godlike
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod SPY 6. 4. 2013 10:27

Slapnul na krk, heheh ... vsak na tom taky Gearbox delal od roku 2006. Pres 6 let na to meli. Behem ty doby si Sega nekolikrat stezovala, ze na to uplne serou. A misto toho dodelali Borderlands, Dukeho, zacali a dodelali Borderlands 2 (+jeste nejaky bokovky typu veci BiA) a Alieny si ve finale nechali outsourcovat od 4(?) firem. Zavrsili to sladky kecy Randyho na E3 2012 jak moc milujou tuhle IP, a ze celej Gearbox je celej bez sebe, ze muzou delat na pokracovani pribehu ... Yop hell ye Randy! Gearboxu uz neverim ani nos mezi ocima. A ty podobne ladeny promote videa na kickstarteru, jak vsecko bude cool a vsecko bude zlaty, no mam z toho momentalne divnej pocit.

Nevim co myslis tim garantem, ale Kickstarter, zpetne nic nevraci. To by byl drsnej odsavaci tunel na penize (umele zaplaceny projekty na kterejch by se ani delat nezacalo, a kickstarter by je pak musel podruhy proplacet temhle umelejm "investorum")
SPY
Killing Spree

Odeslat příspěvekod SCobra 6. 4. 2013 10:47

No jasně, prostě dělali na projektech, který pro ně měli větší význam (víc peněz) :) Kdo ví, jak to bylo, Sega taky není v úplně dobrý kondici jako vydavatel...

Kickstarter rozhodně nebude vracet peníze, ale bude problém aktivně řešit a třeba bude fungovat jako arbitr.
PC, PS1, PS2, PS3, PS4, WiiU, New 3DS XL, New 3DS, GC, PSP, PSVita, N-Gage, N-Gage 2, GameBoy Advanced, XBox, X360, XOne, N64, NES
SCobra
Godlike
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 6. 4. 2013 13:22

SPY má každopádně taky zajímavý pohled, pravda je že prachy už to nejsou malé a průhlednost financování je trochu nedomyšlená.

Pravda ale taky je, že takové prachy dostanou lidi jako Fargo, kdyby se tam sešla anonymní bandička s tím že udělají mega cool nepřímé "pokračování" Fallout 2 - tak jim x miliónů lidi asi nedají.

Prostě tyhle "velké" jsou nejspíše výjimka.
_DAVE_
Rampage
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xgandalf 14. 4. 2013 00:18

Kickstarter je prostě o důvěře - a taky o značce.

Co si budeme povídat, pánové. Všechny větší herní projekty na Kickstarteru jsou zaštítěný nějakým známým jménem. Na druhou stranu, zdaleka bych to neviděl tak černě, ve srovnání např. s klasickým studiem typu Gearbox, které si jede svoji (poměrně divnou) linii a prostě vzalo Alieny jako vedlejšák.

Vezmu-li to ze svého pohledu, tak tu napíšu, proč spíš věřím InXile a jejich hrám (větší pochybnosti mám u Project Eternity):
- značka a lidi - je to skupina lidí, z nichž většina dělala v Interplay/Black Isle a podle všeho vědí, co dělají
- velikost studia - narozdíl od Obsidianu se jedná o relativně malé studio, což může být spíše výhoda - nerozpliznou se v X projektech, ale můžou se zaměřit vždycky na konkrétní projekt
- výhledy do budoucna - on už Fargo řekl i to, o čem jsem spekuloval - stačí jim s Wasteland 2 a Tormentem uspět, a mají zajištěnou herní základnu a vývoj budoucích her - není důvod, když nezklamou, aby si nevytvořili určitej okruh hardcore-RPG-pařanů, kteří je budou soustavně financovat při vývoji her (na rovinu, jestli to nezvořou, tak klidně volám "take my money")
- už mají něco, od čeho se člověk může odpíchnout - gameplay video Wasteland vypadá velmi slibně a ač obecně postapokalyptický RPG nepreferuju, tak jsem neodolal a hodil si to v jednom balíčku s Tormentem

Výhoda je určitá díra na trhu - poptávka tu je dostatečná, ale zase ne tak velká, aby to zaujmulo klasickýho vydavatele. Vývojářů, kteří jsou schopný to zvládnout jako celek, zase tolik není, takže konkurence relativně malá. Cílová skupina jsou spíše hardcore zaměření, což se odrazí v relativně malých nákladech na řekněme technický background hry a o to větší část se může věnovat obsahu (tj. mě fakt netrápí, že hra není v nejnovějším 3D enginu, Unity je pro mě naprosto v pohodě). Reklama víceméně netřeba, nebo jenom minimálně, protože cílovka o tom ví a masu to nechytne. Náklady na výrobu a distribuci minimální, naprostá většina předplatitelů to dostane digitálně. Veškeré koupě po vydání hry jsou prakticky čistý zisk.

U Kickstarteru bude zajímavá jedna věc - až tam vybouchne první velkej herní projekt - tedy vybouchne v duchu, že se nic nevydá, nebo že to bude hodně pod očekávání.
Look, three-headed monkey. Guybrush Threepwood, mighty pirate
What can change the nature of a man? Ravel
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Carter83 15. 4. 2013 20:00

Zní to všechno nadějně, ale stejně - her, které měly ty nejlepší předpoklady, a ve výsledku se nejednalo o žádný zázrak, už bylo...
Je ale pravda, že pokud přestanou ty nesmyslné "závody ve zbrojení", co se technického zpracování her týče, tak se snad konečně opět dočkáme opravdu propracovaných světů a příběhů. Do Wasteland 2 a Tormentu v tomto vkládám velké naděje.
I když, bude zajímavé sledovat, jestli těmto hrám nevyroste konkurence i "zespoda", protože k vytvoření příběhu a herního světa stačí pár lidí (často dokonce i jeden) a bez bariéry v podobě obrovských nákladů na 3D modely, dabing atd. může být konkurence podstatně větší...
Carter83
Killing Spree

Odeslat příspěvekod xgandalf 3. 8. 2013 16:51

Nedá mi to, abych to tu trochu neoživil - zatím to vypadá, že Wasteland 2 je na dobrý cestě a na přelomu roku mě čeká solidní pařba, která mě vrátí do let dávno minulých. Jinak v říjnu by měla vyjít beta, takže tam se na férovku uvidí, co z toho vzejde.

http://www.rockpapershotgun.com/2013/08/01/a-day-with-wasteland-2/

Trochu OT, možná by si to zasloužilo nový téma - vyšlo Shadowrun Returns, hra na základě pravidel světa Shadowrun a rovněž Kickstarterovský projekt. Co mě potěšilo, je otevřenost herního systému a fakt, že součástí je přiložený editor, přičemž vím, že se už rozjíždí převod pen/paper kampaní do hry. Co naopak nepotěšilo, je určitá ořezanost herního systému, linearita a hlavně fakt, že přestože byla hra prezentovaná jako DRM-free, tak nakonec je finální verze ověřovaná přes Steam kvůli licenčním podmínkám, což je poněkud v nesouladu se základním posláním Kickstarterovských projektů. V každém případě, pokud se člověk přenese přes tuhle masařku, tak za 14€, tj. cca 350Kč, se jedná o hodně solidní koupi, která zabaví na dost dlouho. Hra byla ovšem původně plánovaná na tablety, takže doporučuju zvážit, na jakou platformu ji koupit.
Look, three-headed monkey. Guybrush Threepwood, mighty pirate
What can change the nature of a man? Ravel
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod flash789 4. 8. 2013 12:36

Shadowrun vypada docela pekne, ale jelikož obsahuje kampan na cca 8-12 hodin prijde mi zbytecne s tim vůbec zacinat.Pronikat do pomerne velkého systemu skillu a povolani kvůli několika hodinam hrani je pro me osobne o nicem. To ze za 1.8m dolaru udelali kratickou kampan a prihodily editor aby si to hraci dodelali se mi taky nelibi. Editor je sice fajn ale ze zkusenosti z jinych her je pravdepodobne ze skutecne kvalitních modu se clovek jen tak nedocka. Když si vezmu třeba TES kde je moderska komunita opravdu velka a podivam se na pribehove modifikace které za ty leta vznikly a za něco stoji tak je spocitam na prstech jedne ruky, myslim ze s kvalitou modu do Shadowrunu to dopadne ještě hur.
Wasteland se tvari daleko lip, slibuji 20+ pribeh a vedlejsi ukoly a cinnosti, takze by to mohlo byt o dost lepsi.
Podle mě, když nějakej japonec, co programoval FF13 vidí třeba Dragon Age, tak musí umřít smíchy.
flash789
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod SCobra 5. 8. 2013 08:14

Jde spíš o to, jak moc jednoduché je pracovat s tím editorem - do takového NWN vznikla zajímavých kampaní hromada :)
PC, PS1, PS2, PS3, PS4, WiiU, New 3DS XL, New 3DS, GC, PSP, PSVita, N-Gage, N-Gage 2, GameBoy Advanced, XBox, X360, XOne, N64, NES
SCobra
Godlike
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod flash789 5. 8. 2013 17:25

Ale jo, NWN tu je uz hezkejch par let.Ale stejne tech best off modu je taky jen par.Myslim ze vysly v nejakch tech platinum,diamond edicích.
Muj názor je ze moderska komunita u her se strasne precenuje, a většinou to je tak ze se každý tvari ze editor hru zachranuje.Treba Grimmrock je dobra hra, a clovek by řekl ze editor u nej je bozi věc, a kupodivu tech modu je strasne malo. U TES je modu neskutecne, ale kdo se o to fakt zajima, nakonec zjisti ze 80% tech modu je plevel. je docela mozny ze Shadowrun bude mit třeba za 5-10 let plno fajn modifikaci, ale koho to ještě bude zajímat.
Proste když nekde slysim ze hra dostala editor a tim je vse v cajku, stavaji mi vlasy hruzou na hlave:)
Podle mě, když nějakej japonec, co programoval FF13 vidí třeba Dragon Age, tak musí umřít smíchy.
flash789
Killing Spree
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník