Nejlepší adventura

Rayman, Prince of Persia 1&2; Syberia, Broken Sword...

Moderátor: Moderátoři Doupě.cz

Odeslat příspěvekod Tol 6. 6. 2005 22:52

No s tou délkou her to má podle mého názoru více pohledů.

Jednak je fakt, že dost lidí, a není jich zrovna málo, opravdu chce kratší hry poskytující intenzivnější zážitek. Můžeš s tím polemizovat, ale musíš si uvědomit, že lidé jako Ty a ostatní, co jsou ze staré školy, kdy hraní bylo záležitostí několika "šílenců" ochotných u hry strávit celé dny a noci , nejsou zdaleka typickým představitelem dnešního hráče (=platícího zákazníka)

Přiznám se, že i já, jsouce pracující člověk, si hodně rozmýšlím, jestli to málo volného času co mi zbývá investuji do nějaké 30 hodinové hry, kde se děj táhne jako medová slina, nebo si zpříjemním intenzivním prožitkem dvě odpoledne nějakým tím kratším titulem.

Dalším pohledem je pohled tvůrců, i když je mi jasné, že to většinu z vás nebude zajímat, nicméně v konečném důsledku hraje rozhodující roli. Jak stoupá úroveň technického zpracování (a to drtivá většina hráčů opravdu vyžaduje), rostou i náklady na výrobu jednoho titulu, které se u áčkových titulů začínají nebezpečně blížit nákladům na film. Čím delší hra je a čím déle tak trvá její vývoj, tím je situace pro developera z hlediska nákladů neúnosnější a proto se musí uchýlit ke zkracování, rozdělování hry na více dílů (viz Syberia) apod.

Samostatnou kapitolou je pak situace specielně v adventurním odvětví, které je z hlediska trhu okrajovým segmentem, kde do vývoje jdou vyloženě směšné peníze, přestože jejich hráči od nových titulů zatvrzele požadují technické zpracování odpovídající dnešním standardům a na druhou stranu to vše při zachování více než dekádu stárnoucích herních principů, což dost limituje získávání nových příznivců tohoto žánru.

Vlastně se hodně divím, že dnešní adventury nejsou ještě mnohem kratší :(
Tol
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod xgandalf 7. 6. 2005 19:51

No, já bych řekl, že přinejmenším v Čechách měli adventury trochu výhodnější pozici. Jednak přece jenom adventury spíš letěli na starým kontinentě, než v USA (to nemá nic společnýho s tím, že bych snad považoval Američany za naprostý @#$%^&, ale někde sem viděl grafíky, který to potvrzovaly) a navíc u nás nejdřív Excalibur a potom Score odvedly v tomhle směru dobrou práci - adventury a RPG byly propagovaný, to z těch starších čísel přímo čiší (nee, že bych si stěžoval)
Ad délka hry : právě u adventur je to trochu jinak - to měřítko délka hry / technické zpracování / prodejnost je u adventur trochu posunutá. Člověk si musí položit otázku, kdo vlastně dnes hraje adventury - jednak jsou to lidi spíš inteligentnější, ale taky už víc vyspělí(jak psychicky, tak věkově) a nezřídka za sebou mají určitou historii hraní. Čili právě hráči jako ty a já. Málokdy asi dnes uvidíš malý dítě, aby hrálo nějakou adventuru. A právě takovým lidem až tak nezáleží na tom, aby hry měly skvělé 3D zpracování a EAX zvuk - tohle si vychutnám u nové FPS, ale u adventury mě to až tak nepálí. Takže podle mě až tak velký peníze nejsou potřeba.
Jako takovým typickým příkladem, jak by se to nemuselo zrovna dělat, mi posloužej hned tři herní série - všechny se v posledních dílech přesunuly do třetího rozměru a přestože kvalitativně hry byly podle recenzí hodně dobrý, tak prodejně dopadly dost katastrofálně. Abych nemluvil jenom obecně - série Monkey Island, série Simon the Sorcerer a poslední The Broken Sword - kdo sakra chtěl, aby to byly takový šílený mixy - sám jsem z toho dohrál jenom čtvrtej díl MI a přestože humor absolutně nezmizel, skvěle jsem se bavil, tak to 3D mě natolik znechutilo, že nemám na tuhle hru dobrý vzpomínky.
Naopak návratem je kořenům jde nazvat The Longest Journey, která sklidila zaslouženej úspěch a přestože to asi nebyla úspěšnější, než nějaká FPS, tak si svý příznivce určitě našla a vydělala dost na to, aby se začalo dělat pokračování. A co se nedovím, pokračování má být zase ve 3D.Proč, proč, proč - kdo to chce?
Tady ve foru vzpomínáme na starý adventury, jak jsme těžce pařili a skvěle se bavili u těchhle pařeb - ale v současný době prostě takovou hru neseženeš, žádná neexistuje - tak kde je problém, podle toho, co tak na těch forech vidím, by zájem rozhodně byl.
K tvému pojetí radši dvě intenzivní odpoledne, než 30 hodin nudy - nic proti, ale když mám vypláznout dvanáct stovek za něco, u čeho se potom budu bavit dva dny a potom hru strčím do poličky a víc na ni nešáhnu, tak si to pořádně rozmyslím.
Sem se nějak rozkecal.. :D
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Loneck 7. 6. 2005 20:07

Víš proč nedělají třeba pokračování The Longest Journey zase ve 2D? Protože by se neprodávalo a nikoho nezajímá, že třeba my tady by sme chtěli zase 2D adventuru. Prostě 2D už se moc nepodporuje i když podle mě má pořád co říct!
Vítr ve vlasech! - Gamertag Xbox Live - LoneckCZ
Loneck
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod OCELOTR 7. 6. 2005 20:11

>to XGANDALF

No mě se třeba líbil GRIM FANDANGO a ten byl ve 3D.

A kdo chce, aby adventury byly 3D ? Doba to chce, doba XGANDALFe. Právě tvůrci, co dělaj adventury tak nějak tušej, že na adventurách asi nezbohatnou. Tak se snažej natáhnout nový (mladší) hráče přechodem do 3D, popřípadě "zakčněním" celé hry. Holt si člověk musí asi přiznat, že jestliže klasické 2D adventury nejsou mrtvé, tak na pokraji vyhynutí určitě....
LA-LI-LU-LE-LO
OCELOTR
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tol 7. 6. 2005 23:44

Zkusím na to reagovat v bodech:)


1. Demografické složení adventurního trhu- adventury zdaleka nehrají jenom hráči ze staré školy. Přichází nová silná skupina rekrutující se zejména z ženské části obyvatelstva. Zdá se, že když už se nějaká ta příslušnice ženského pohlaví nechá nalákat na hraní (a je jich naštěstí čím dál tím víc), velmi často sáhne právě po adventuře. Ale tato část zákazníků si ty 100 hodinové orgie u obrazovky zapráskané listy čtverečkovaného papíru s mapkami a poznámkami ze starých časů ve velké většině taky nepamatuje.

Vidím to na své matce, která adventurám propadla asi před dvěma lety, ale ty ultrastaré klasiky jí prostě už nic neříkají, zato takového Mrazíka (nechce se mi vypisovat celej název) nebo Syberii, což jsou dost krátké hry, si už zahrála několikrát.

Pak je tu ta mladší generace a ta adventury překvapivě hraje taky-jasně, není to žádný velký procento, ale právě díky titulům jako je TLJ, Syberia apod. a v neposlední řadě díky freewareové scéně si tenhle žánr vydobývá určité pozice i u nich.

2.Na čem záleží "adventuristům"- vzhledem k poměru kolik se prodá adventurních titulů a jak relativně malá skupinka lidí přispívá na nejrůznější adventurní fóra, nemají názory tam prezentované moc velkou vypovídací hodnotu o tom, co trh skutečně žádá.

Hodně do nich přispívají tzv. puristé, kteří by se snad nejraději vrátili k textovému inputu a kolem každé trochu zásadnější inovace ztropí nemalý povyk.
Pak jsou tu lidé, o kterých jsem psal již minule, kteří vyžadují vysoký stupeň technického zpracování aniž by chápali skutečnost, že do nich na takové provedení teče málo financí a i lidi, kteří se jejich vývojem živí to dělají z velké části z lásky k žánru a jinde by se uživili daleko lépe.

No a poslední, naštěstí zdaleka největší část, kterou je však nejméně slyšet jsou ti, co mají adventury rádi natolik, aby je kupovali a hráli, i když hrají i všechny ostatní žánry a u adventur se proto pokroku nijak nebrání.

3.Kdo chce adventury ve 3D- fakt si ještě pamatuju dobu, kdy se podobně "puristé" ptali, kdo chce sakra nějaký point and click, který zabíjí podstatu žánru založeného na zadávání textových příkazů. Nakonec se systém prosadil a udržel až dodnes.

Dnes se lidé bojí pokračování TLJ, protože bude ve 3D a bude obsahovat akční prvky. Já osobně si myslím, že pokud mají adventury jako žánr přežít, tak prostě musí najít směr, kterým postoupí na další vývojový stupeň - MI4 se to nepovedlo, BS3 taky ne, TLJ2 se to možná povede, možná ne. Pokud ne, budu fandit každému dalšímu odvážlivci, který se o to pokusí , protože jestli se nikdo takový nenajde, tak tenhle žánr opravdu postupně upadne v zapomněn.

4.Cena her/doba hraní - za adventuru jsem dal přes 1000 kč naposledy když jsem si koupil tehdy horkou novinku Broken Sword 1. Dnes nakupuji novinky vyjímečně a i u nich se cena pohybuje pod 1000 (viz třeba Nibiru- 899 kč, to samé The Moment of Silence). Dát 900 Kč za 15 hodin hraní, pokud je hra kvalitní, mi přijde jako dobrej kšeft (60 kč /hodina -srovnej si to třeba s cenou lístku do kina) a nevím jak kdo, ale já se k těm dobrejm celkem často vracím (kolikrát jsem si dohrál Full Throttle už ani nespočítám), stejně jako se vracím k dobrým knížkám nebo dobrým filmům :)

Uff, sem se taky nějak moc rozkecal, sorry :oops:
Tol
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Loneck 8. 6. 2005 13:20

No mě se třeba Broken Sword 3 líbil a to sem dohrál jedničku a dvojku. Nebylo to sice úplně perfektní, ale byla to dobrá hra...
Vítr ve vlasech! - Gamertag Xbox Live - LoneckCZ
Loneck
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tol 8. 6. 2005 13:36

Loneck píše:No mě se třeba Broken Sword 3 líbil a to sem dohrál jedničku a dvojku. Nebylo to sice úplně perfektní, ale byla to dobrá hra...
Tol
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod dr.miša 8. 6. 2005 14:31

Brokena II. jsem zahrál, dost mě bavil...
Přežil jsem karmickou bouři. Nevim kde jsem.
dr.miša
Unstoppable
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xgandalf 9. 6. 2005 21:59

2Loneck&Ocelot69: Jsou žánry, do kterých se 3D vyloženě hodí, adventury do nich podle mě nepatří. Říkáte doba to chce? Pořád mi nikdo nevysvětlil, jak je možný, že adventury, který přešly do 3D, byly povětšinou z marketingovího hlediska slušným propadákem. A najednou vrz, máme tady po TLJ Syberii, což je další návrat ke kořenům a o Syberii bych se odvážil tvrdit, že to byl relativně úspěšnej titul.
Grim Fandango - jde mi hlavně o to, že tyhle 3D tituly jsou neúspěšný z hlediska prodejnosti, kvalita je trochu jiná věc - mám pocit, že Grim Fandango žádná velká hitovka nebyla, přestože se hrála skvěle.
2Tol: Vezmu to po bodech
ad 1) Nic proti, naprostej souhlas, ale ať už mluvíme o komkoliv z téhle skupiny, tak bych neměl pocit, že by je přitahovala nějak zvlášť 3D grafika. Přece jenom u žen je to vůbec trochu jiná pozice, ty maj k tomu hraní trochu jinej přístup a sám píšeš u tý mladší generace, že je přitahujou tituly např TLJ., Syberia, resp. freeware - což jsou hry, které 3D nejsou. (aby bylo jasno, za 3D adventuru považuju pokusy typu Simon the Sorcerer 3 a obdobný, ne pseudo 3D, které je třeba v Syberii).
ad 2) Tady víceméně souhlasím, nemám, co bych dodal - akorát takovej dodatek - ta většina se samozřejmě nebrání pokroku, ale ani ho nijak zvlášť nevyžaduje, protože hrajou i jiný žánry - a tam ten pokrok mají - proto mám pocit, že hezky nakreslená grafika a taky dobrej příběh dokážou adventuru prosadit i přes to, že v ní není použitej nejnovější 3D engine. Kde dneska najdeš na PC hru s opravdu silným příběhem - rovnou vynechme strategie, RPG, FPS, kde je povětšinou příběh na jedno brdo - ty dobrej - oni zlí - udělej bum bum, aby dobro zvítězilo - a moc ti už těch žánrů nezůstane. Jenom pro informaci, vzpomenete si někdo z poslední doby na adventuru s opravdu dobrým a vážným příběhem řekněme horrorového ladění??? (Posel Smrti se o to trochu otřel). Takže v tom vidím naději, že konečně docvakne, že to chce pořádnej příběh.
Ad 3)Ale mě nejde o to, že by se 3D adventury neměly dělat - já mám akorát strach, že právě ten přechod do 3D a zakčnění adventur přispěje k tomu, že adventury jako čistej žánr zaniknou. Pokud budou vycházet jak klasický adventury, tak 3D mixy žánrů, abych to tak nazval, tak nic proti. Z minulosti si pamatuju na jedinou sérii, kde se podařilo dokonale skloubit adventuru s jiným žánrem - teď mám na mysli sérii Quest for Glory, kde jde o adventuru+RPG. Apropo, tahle série skončila už příslovečně pátým dílem, kterej byl - divte se - ve 3D. Konec, finiito, ende,schluss. Další díly v nedohlednu - a pak se divte, že mi 3D přijde jako pohřebiště slavných adventurních sérií (Kings Quest 8 - 3D - hastalavista, baby).
Ad4) Je klika, že na PC jsou tituly jednak levnější a jednak se dá po jistý době očekávat, že půjdou s cenou dolů. (taky mám doma hafo originálek za kilčo z Levnejch knih - zmiňovanej Simon The Sorcerer 3, např.). Replayability se dost blbě posuzuje, já například třikrát dohrál TLJ, dvakrát sérii BG apod., ale obecně je replayability(hrozný slovo) u adventur poměrně nízká.
xgandalf
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tol 9. 6. 2005 22:50

Gandalf: v podstatě to vidíme podobně, ale já tenhle žánr vyloženě miluju, žádnej mě tak nebaví jako adventury a proto bych chtěl, aby se vyvíjely a nezanikly někde úplně na okraji, proto tomu vývoji fandím a pořád věřím, že tam někde v budoucnu je adventura, která využije naplno moderních technologíí a přitom zůstane tím, co dělá adventuru adventurou. Někdy mám ale pocit, z různých adventurních diskuzních fór,k že pro spoustu lidí je adventura jen to, co je point and click (a opačnej extrém jsou ti, kteří mezi adventury počítají třeba i Tomb Raidera).

Když si vezmu třeba Half Life a možnosti jeho enginu, úplně chrochtám blahem při představě, že bych si v něčem podobném zahrál něco principielně podobného, jako bylo třeba to (taky moje oblíbené) Quest for Glory. Tahle série neměla, přiznejme si to, ani tak moc silnej příběh, ale fantastická byla ta atmosféra toho, že seš opravdu tam, můžeš problémy řešit různým způsobem (buďto najdeš předmět na použití, nebo použiješ kouzlo, nebo hrubou sílu) a lidi Tě postupně podle Tvých činů berou- postupně si opravdu začneš připadat tak nějak heroicky, když Tě na ulici najednou začnou poznávat, baví se s Tebou úplně jiným tónem než na začátku hry...

Představ si hru, ve 3D, která má skvělý příběh, výborně a s fantazií navrhnuté prostředí (já jsem právě vždy tíhnul k titulům typu Kyrandia, QfG, TLJ, Syberia, zatímco Posel Smrti nebo Gabriel Knight mě třeba nebavili skoro vůbec, protože se to vše odehrává v reálném prostředí) a problémy nejsou založeny jen na omezeném počtu puzzlů proveditelných v point and click, ale na prostředí, ve kterém můžeš dveře otevřít klíčem, propálit firebalem nebo třeba vyrazit těžkým předmětem skutáleným z rampy, kterou jsi z libovolných předmětů před dveřmi postavil.

Je pravda, že většina 3D titulů se zatím moc nepovedla, ale jednou to snad přijde:) Btw chystá se fangame King Quest 9, plně ve 3D a vypadá to velmi slibně a v tradici původní série, než vyšla ta nešťastná osmička :)


Abych to shrnul- mě nejde o 2D nebo 3D, v tomhle jsme si (možná mou vinou) nerozumněli, mě jde o vývoj. Jestli někdo vymyslí krok vpřed pro tenhle žánr a zůstane přitom ve full 2D (pseudo 3D), tak mu vždy zatleskám a budu jako hráč šťastnej jak blecha. Ale neměli bysme se dívat na 3D v adventurách skrz prsty jenom proto, že tvůrci zatím nepřišli na to, jak jej využít (i když... mnohým, pro mě z nepříliš pochopitelných důvodů, se hodně líbil už Gabriel Knight 3 a ten byl plně ve 3D :) )


Btw ještě k tomu mixu žánrů- kromě QfG dva žánry dle mého úspěšně zkombinovaly české Brány Skeldalu (které jsou imho celkem nedoceněné- sice je to nízkorozpočtový titul, ale fakt se mi líbil a bavil mě).

A pak takový stařičký Another World, ač se tvářící jako akční arkáda měl přesně tu atmosféru, kterou jsem u adventur vždy vyhledával a miloval, stejně jako jeho následovníci Abe´s Odyssey atd., ale to už se dostáváme zase někam jinam:)
Tol
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Loneck 9. 6. 2005 23:23

No Another World sem nehrál, ale za to Flashbacka jsem pařil na Mega Drivu a je to skvělá hra. Dolphine Software byli dobří!
Vítr ve vlasech! - Gamertag Xbox Live - LoneckCZ
Loneck
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tol 9. 6. 2005 23:40

Loneck píše:No Another World sem nehrál, ale za to Flashbacka jsem pařil na Mega Drivu a je to skvělá hra. Dolphine Software byli dobří!b/quote]


Věř mi, že jak byl Flashback skvělý, AnotherWorldu se ani zpoloviny nevyrovnal- tam skoro každá další obrazovka byla unikátní minihrou k vyřešení. Fakt doporučuju sehnat si to na nějakým abadonware (originálku už asi neseženeš) a vyzkoušet :)
Tol
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod dr.miša 10. 6. 2005 07:06

...jste mi připoměli hru, kterou jsem hrál kdysi na SNESu, jmenoval se právě Flashback, nevím jestli se jedná o tu samou hru, ale název je stejný. Zatraceně narvaná, ale skutečně narvaná a také pěkně obtížná hra. Totální záležitost. Postava se podobala svým chováním (ovládáním) hře Prince of Persia. Skvělé grafické zpracování celé hry, parádní věci jako teleport, antigravitan, dost future temné, strašlivá vize, hooodně kyber. Dost mi to připomíná svou vizí Blade Runnera. Nejspíš to nebude to samé, ta firma mi tam nesedí...nemohu si vzpomenout na....jen se mi vybavuje mlhavě logo...snad UbiSoft...
Naposledy upravil dr.miša dne 10. 6. 2005 08:46, celkově upraveno 1
dr.miša
Unstoppable
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod OCELOTR 10. 6. 2005 07:40

>to XGANDALf

Jestli chceš hry se silným příběhem, tak to seš zralej na konzoli. :wink:
LA-LI-LU-LE-LO
OCELOTR
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod dr.miša 10. 6. 2005 08:47

Jednoznačně!
Přežil jsem karmickou bouři. Nevim kde jsem.
dr.miša
Unstoppable
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Autor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků