Ovládání adventur

Rayman, Prince of Persia 1&2; Syberia, Broken Sword...

Moderátor: Moderátoři Doupě.cz

Odeslat příspěvekod ghost_writer 5. 4. 2013 03:15

Rád bych zde rozjel alespoň malou diskuzi na téma ovládání v adventurách, takže se vás všech ptám: jaké ovládání, nebo chcete-li interface, je pro vás u adventury nejpřijatelnější? Hodně současných adventur (a českých asi 90%) používá model "levý klik myši prozkoumání objektu, pravý sebrání" něco v tom stylu. Přijde vám tento zjednodušený gameplay pohodlnější než klasický dosovský "nejprve vybrat sloveso (examine, pick up..) a poté kliknout na objekt? Hodně lidí (hlavně těch mladších) mi říkalo jak je irituje neustále klikat na slovo reprezentující činnost kterou zamýšlí a až poté na objekt. Jak jste na tom vy, jaké ovládání máte v dnešní době nejraději?
ghost_writer
First Blood

Odeslat příspěvekod SCobra 5. 4. 2013 09:41

Levým seberu nebo použiju objekt, pravým vyvolám menu s nabídkou činností, které s objektem můžu provádět (prozkoumat, sebrat, mluvit, použít...).
PC, PS1, PS2, PS3, PS4, WiiU, New 3DS XL, New 3DS, GC, PSP, PSVita, N-Gage, N-Gage 2, GameBoy Advanced, XBox, X360, XOne, N64, NES
SCobra
Godlike
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 5. 4. 2013 13:22

Je to prostě automatizované místo "sebrat, použít, zavřít, otevřít". Funkce se aktivuje automaticky podle toho v jaké části obrazovky se kurzor nachází. Podobně je to i u ovládání ve strategiích (Duna2 vs CaC).

Novější způsob je samozřejmě uživatelsky přívětivější - na tom podle mě nemí moc co řešit.
_DAVE_
Rampage
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Karel Kališ 5. 4. 2013 14:44

I když současné adventury rozhodně nehraju tolik, jak kdysi klasiky od Sierry a Lucasu, rozhodně preferuju moderní zjednodušený styl. Líbí se mi i inventář na kolečku myši, jak je v Deponii. Čím méně věcí mě zdržuje od vychutnání si příběhu, tím lépe.
Karel Kališ
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ghost_writer 5. 4. 2013 16:12

Díky za reakce, můžete uvést nějakého konkrétního zástupce s tímto ovládáním? Něco z poslední doby, kde jak píše Karel, hráče nic nezdržuje od vychutnávání si příběhu

-- 5. 4. 2013 16:19 --

Btw ještě mě napadlo, hrál jste někdo Gabriel Knight 3? Jak vám sedlo toto ovládání? Teď pominu 3D zpracování, myslím to že kliknete na objekt a vyjede skoro až windowsovský toolbar s ikonama pro sebrání, prozkoumání atd. Víte jaký je můj problém? Že mi to dvojklikové ovládání s automatickou změnou kurzoru prostě přijde moc jednoduché, že hráč v podstatě nemá možnost udělat něco špatně a jen kliká na možnosti která mu hra dá. Jakože ve starších adventurách jste mohli všechno "zkusit" prozkoumat, všechno "zkusit" sebrat, všechno "zkusit" otevřít a pokud to nešlo, postava nějak zahlásila že to nejde. Ale dnes už automaticky podle kurzoru vidíte co vůbec můžete udělat, tudíž se ani nejde splést. Přijde mi to jako určité omezení svodoby, že hra hráče svazuje a eliminuje možnosti, celkově zjedodušuje hru... co vy na to?
ghost_writer
First Blood

Odeslat příspěvekod SCobra 5. 4. 2013 16:19

Mně se třeba dobře hrály adventury ze série Blackwell (teda když pominu poslední díl).

Edit: Gabriel Knight 3 byl divnej i díky tomu toolbarovému ovládání. Nebylo to moc elegantní řešení :) Jak jsem psal, pokud po kliknutí na předmět vyjede nějaké jednoduché meníčko, co všechno se s ním dá dělat, můžou tam být klidně všechny možné činnosti, nemusí tam být nutně jen ty, které přinesou nějaký výsledek...
PC, PS1, PS2, PS3, PS4, WiiU, New 3DS XL, New 3DS, GC, PSP, PSVita, N-Gage, N-Gage 2, GameBoy Advanced, XBox, X360, XOne, N64, NES
SCobra
Godlike
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Karel Kališ 5. 4. 2013 18:07

GK 3 jsem hrál a popravdě si ovládání moc nepamatuju, takže mě nijak výrazně nezaujalo/neštvalo.

Osobně musím říct, že mi vůbec nechybí to, že 9krát kliknu a 8krát to nápíše "tohle nejde udělat" :)
Karel Kališ
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod SCobra 5. 4. 2013 18:37

Problém je, že kdysi se tohle řešilo tak, že postavička měla třeba 4 nebo 5 replik, které se střídaly po výběru špatné akce. Když se to povedlo, byly ty repliky i vtipné. O tohle bych nerad přišel. Plus pochopitelně každý předmět ve hře měl nějaký zajímavý popisek...
PC, PS1, PS2, PS3, PS4, WiiU, New 3DS XL, New 3DS, GC, PSP, PSVita, N-Gage, N-Gage 2, GameBoy Advanced, XBox, X360, XOne, N64, NES
SCobra
Godlike
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod holubek002 5. 4. 2013 18:44

Karel Kališ píše:Osobně musím říct, že mi vůbec nechybí to, že 9krát kliknu a 8krát to nápíše "tohle nejde udělat" :)

Presne. Ale neni to nic, kvuli cemu bych to odmitl hrat. Par let zpatky jsem hral nekolik starych adventur (Monkey island, Fate of atlantis,... Ale i ty uz jsou na tom s ergonomii taky lepe nez jeste starsi. Napriklad Last crusade ani nezobrazoval, ze jste najeli na aktivni predmet, a to uz jsem teda hrat odmitnul) a ovladani mi necinilo zadny problem. Ono je to jako se zdravim v fps. Vetsina her (a dneska uz asi i lidi) preferuje samouzdravovani, ale behem par vterin si zvyknu i na klasicke lekarnicky.
To je frajer...

The hammer is my penis. - Captain Hammer
holubek002
Rampage
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ghost_writer 5. 4. 2013 19:48

Napriklad Last crusade ani nezobrazoval, ze jste najeli na aktivni predmet, a to uz jsem teda hrat odmitnul


Wow, to je zajímavý. To bylo např. i v Gabriel Knight jedničce, že člověk vůbec nevěděl zda je daný předmět aktivní nebo ne. To ti vážně vadí? Co vám ostatním?
ghost_writer
First Blood

Odeslat příspěvekod SCobra 5. 4. 2013 21:02

O tomhle bych už dneska vůbec neuvažoval. Tenkrát se to nedělalo proto, že by to bylo super, tenkrát se to dělalo proto, že se to jinak neumělo ;-)
PC, PS1, PS2, PS3, PS4, WiiU, New 3DS XL, New 3DS, GC, PSP, PSVita, N-Gage, N-Gage 2, GameBoy Advanced, XBox, X360, XOne, N64, NES
SCobra
Godlike
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ertefol 5. 4. 2013 22:05

Tak aby mi hra nezobrazila ani aktivní předmět, to bych vážně nehrál.

Jinak k původnímu tématu: pokud jsou tři akce (sebrat, použít, prohlédnout si) tak jsem za tuhle volbu rád, ale ten zbytek asi moc ne... To jednodušší mi taky vyhovuje víc.
PC, Wii U, 3DS
"Slabé pohlaví je silnějším pohlavím z důvodu slabosti silnějšího pohlaví k slabšímu pohlaví." - Přísloví
Jakub Kovář, externí redaktor Games, LEVELu, Pevnosti
Ertefol
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 6. 4. 2013 01:18

Ony některé ty staré hry opravdu nebyly moc "user friendly", pokud si vzpomínám tak v dobových recenzích ve Score a podobně byly občas hlášky obtížnost nehratelná atd.
Často právě kvůli hodně neintuitavnímu způsobu ovládání, které hráči házelo klacky pod nohy.

Já docela nedávno hrál Indyho4 (poprvé), a musím říct že tam bylo vše ok, ale plno dalších může být z dnešního pohledu doslova peklo.
_DAVE_
Rampage
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod SCobra 6. 4. 2013 10:59

Stačí juknout na Angry Videogame Nerd a člověk zjistí, že spousta (možná většina) starých her byla strašný peklo - tenkrát to prostě nevadilo, člověk se s tím nějak vypořádal, ale zpohodlněli jsme (pěšky už bychom z Prahy do Brna taky nešli, i když se to tak kdysi běžně dělalo) :) Ono ovládání v Duně 2 nebo ve Warcraftu 1 je z dnešního pohledu taky celkem na zbláznění. A jaký jsou to klasiky :)
PC, PS1, PS2, PS3, PS4, WiiU, New 3DS XL, New 3DS, GC, PSP, PSVita, N-Gage, N-Gage 2, GameBoy Advanced, XBox, X360, XOne, N64, NES
SCobra
Godlike
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod holubek002 6. 4. 2013 11:26

ghost_writer píše:Wow, to je zajímavý. To bylo např. i v Gabriel Knight jedničce, že člověk vůbec nevěděl zda je daný předmět aktivní nebo ne. To ti vážně vadí? Co vám ostatním?

Vazne? GK mam taky v planu si nekdy zahrat a tohle me moc nepotesilo...
A jestli mi to vadi? Rozhodne. X nabidek a ani nemit tuseni na co jdou ci nejdou pouzit je pekne na nic. Pokud to hra nabizi, tak pouzivam i zobrazeni vsech aktivnich predmetu (az pote, co obrazovku projdu sam. Jenom abych se ujistil, ze jsem neco neprehlidnul).
To je frajer...

The hammer is my penis. - Captain Hammer
holubek002
Rampage
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 6. 4. 2013 14:15

holubek002 - Já měl původně taky plány zahrát si plno starých "klasik", časem se najde mnoho důvodů proč se k většině už nevrátit.

Jediné co bych chtěl zahrát ještě z těch opravdu starých je asi "I have no mouth...."
_DAVE_
Rampage
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod SCobra 6. 4. 2013 14:22

Jo, to já taky... Ale celkem se toho bojím, abych si zase nezničil vztah k adventurám.
PC, PS1, PS2, PS3, PS4, WiiU, New 3DS XL, New 3DS, GC, PSP, PSVita, N-Gage, N-Gage 2, GameBoy Advanced, XBox, X360, XOne, N64, NES
SCobra
Godlike
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod USER47 6. 4. 2013 14:23

Zrovna I have no mouth... se ovládá naprosto v pohodě a žádný přílišný oldschoolovosti jsem si tam nevšiml:). Navíc je tam většina věcí docela logická.
Glory to the flesh. Glory to the mass.
USER47
Killing Spree
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod holubek002 6. 4. 2013 14:33

_DAVE_: Jak uz jsem rekl, hral a dohral jsem Monkey islandy, IJ Fate of atlantis, Beneath a steel sky, Full throttle, The dig a mozna jeste neco a vsechny se mi hraly dobre.

I have no mouth and i must scream mam v planu taky :-) Jestli se k tomu ovsem nekdy dostanu, je vec druha.
To je frajer...

The hammer is my penis. - Captain Hammer
holubek002
Rampage
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 6. 4. 2013 15:30

USER47 - ano právě proto jsem ochoten do toho jít. Řešit kraviny by se mi už opravdu nechtělo.
Další plus je, že kreslená 2D grafika velmi pomalu stárne, cokoli ve 3D v 320x200 bych už hrýt nemohl ani náhodou.

To si vzpomínám že jsem u toho trpěl i v době kdy ty hry vycházely u 13" monitoru. :/
_DAVE_
Rampage
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ghost_writer 6. 4. 2013 15:41

A co se týče těch aktivních předmětů, máte raději když se jen zvýrazní kurzor, nebo když se ukáže i textový popisek objektu (stůl, kniha..) ?

holubek002: Jj, GK 1 má tento oldschool systém. Popravdě to byla moje první adventura s verb-ovládáním (slovesa Sebrat, Podívat se atd.) a bez zvýraznění aktivního objektu a musím říct, že mě bavila mnohem víc než všechny ty dnešní adventury. A to ovládání mi vůbec nevadilo, právě naopak. Je tam třeba vymakané, že když použiješ předmět z inventáře na jakoukoliv postavu, tak místo suchého "To nejde použít" ti ta druhá postava řekne co si o daném předmětu myslí - a každá postava reaguje trochu jinak!! Třeba ukazuješ fotografii mrtvoly chlapa různým lidem a někdo reaguje "Fuuj, to mi radši neukazuj!", někdo "Toho jsem neznal." atd. To už se prostě dneska nevidí.

Btw rád bych ještě navázal - jaká adventura pro vás byla nejsvobodnější, nejrozlehlejší, kdy jste měli pocit že si můžete dělat co chcete, která vás pohltila?

-- 6. 4. 2013 15:45 --

_DAVE_: To s tím stárnutím jsi vystihl, třeba takový Neverhood nikdy nezestárne, protože neměl "technologickou PC grafiku", ale byl ručně vyroben z plastelíny - a ta na rozdíl od 3D grafiky nestárne :). Spíš mě docela zaráží, kolik dnešních vývojářů adventur stále tvoří v tom retro stylu, přijde mi to jako nějaká módní vlna. Gemini Rue, Resonance, série Blackwell...
ghost_writer
First Blood

Odeslat příspěvekod SCobra 6. 4. 2013 15:50

Text ;-)

Přeci ale neznamená, že když nebude verb-ovládání, že ty ostatní věci, které jsi popsal, nemůžou fungovat úplně stejně :) Naopak, něco takového bych hrozně uvítal - adventury jsou o interaktivitě scény, která by měla být naprosto maximální (teda teď nemyslím, že zaplevelím scénu hromadou aktivních předmětů, aby se hráč uklikal k smrti, jako to dělají někteří vývojáři z Ruska...)
PC, PS1, PS2, PS3, PS4, WiiU, New 3DS XL, New 3DS, GC, PSP, PSVita, N-Gage, N-Gage 2, GameBoy Advanced, XBox, X360, XOne, N64, NES
SCobra
Godlike
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Cru4l 6. 4. 2013 16:15

Zkuste si Maupiti Island a pak prskejte ;)

The longest journey, Grim fandago (nebo jak to bylo), Broken Sword.. to byly legendy mojeho mládí. GK mě nebavil právě kvůli archaickému ovládání. Měl jsem rád hlavně vtipně pojaté hry - Horké léto (a jeho "oko vševědoucí", aneb komentovat všechno a pořádně), Polda, Monkey Island... ale i vážné, jako Posel bohů např., i když v něm už bylo ovládání opravdu snadné.

Nejlepší mi opravdu přijde dvoutlačítková verze s inventářem nebo rolovací nabídka možností po stisku jednoho z tlačítek.
Cru4l
Killing Spree

Odeslat příspěvekod SCobra 6. 4. 2013 16:28

Mně vždycky na adventurách štvalo, že některý hádanky byly naprosto nelogický, třeba zrovna v Poldovi, nebo v Ve Stínu Havrana a nebyl jsem je schopný hrát bez návodu :) Tak jsem je prostě nehrál a přesunul jsem se k RPGčkům :) A sere mě to do teď - sérii Blackwell jsem nedohrál právě kvůli tomu, poslední díl je totiž úplně debilní. Když ta hra fakt funguje, jak má, dá se hrát i s horším ovládáním - přehlednost a logičnost je u adventur základ :)
PC, PS1, PS2, PS3, PS4, WiiU, New 3DS XL, New 3DS, GC, PSP, PSVita, N-Gage, N-Gage 2, GameBoy Advanced, XBox, X360, XOne, N64, NES
SCobra
Godlike
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod holubek002 6. 4. 2013 17:10

Polda snad logicky ani hrat nesel. Bud styl vsechno na vsechno nebo navod

_DAVE_ píše:To si vzpomínám že jsem u toho trpěl i v době kdy ty hry vycházely u 13" monitoru. :/

Co konkretne?

ghost_writer píše:
A co se týče těch aktivních předmětů, máte raději když se jen zvýrazní kurzor, nebo když se ukáže i textový popisek objektu (stůl, kniha..) ?

Popravdě to byla moje první adventura s verb-ovládáním (slovesa Sebrat, Podívat se atd.) a bez zvýraznění aktivního objektu a musím říct, že mě bavila mnohem víc než všechny ty dnešní adventury. A to ovládání mi vůbec nevadilo, právě naopak.

Text.
Zkus si to zahrat dneska, treba bys zmenil nazor.
To je frajer...

The hammer is my penis. - Captain Hammer
holubek002
Rampage
Uživatelský avatar


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků